سبک های آرایش

همواره در تمام زمان ها از قدیم تا امروز،آرایش صورت یکی از دغدغه های مهم در زندگی بانوان محسوب می شده است. میکاپ صورت می تواند بدون توجه به سن و زمان ، چهره را زیباتر نشان دهد و در افراد اعتماد به نفس قابل توجهی ایجاد نماید. با این حال، سبک های آرایش می توانند برای موارد و اهداف مختلف، متفاوت باشند. سبک های مختلف آرایش کاملاً به اهداف انجام آرایش، بستگی دارد.

یکی از مشهورترین سبک های آرایشی که در گذشته بسیار رواج داشته است،متعلق به مصریان است.در این سبک آرایش در اطراف چشم ها از رنگ های سبز و خطوط سیاه استفاده می شده است. در زمان های بسیار دور، سیاه پوست ها و سرخ پوست ها نیز سبک های آرایشی خاصی داشتند. آنها برای آراستن چهره ی خود از رنگ های شاد استفاده می کردند.

برای ایجاد یک آرایش و میکاپ زیبا و جذاب ، فرد باید دارای ایده های اساسی در این زمینه باشد و همچنین در مورد تکنیک های آرایش ، ترفندها ، تعریف رنگ های مختلف پوست و زیبایی آگاهی های لازم را کسب نموده باشد.علاقه مندان می توانند، جهت یادگیری موارد ذکر شده در دوره گریم و میکاپ دانش هنر شرکت نموده و تمام نکات را از صفر تا صد فراگیرند.

سبک یا استایل در میکاپ به چه معناست؟

سبک های میکاپ

به طور کلی می توان گفت معنای سبک یا استایل در میکاپ، شیوه ی انجام آرایش می باشد.به بیان دیگر در میکاپ و آرایش صورت به تقسیم وزن و هارمونی رنگ پرداخته می شود. آرایش و میکاپ صورت انواع مختلفی دارد که غالبا بر اساس نحوه ی استفاده از رنگ ها دسته بندی می شود،همچنین ایجاد توازن میان قسمت های مختلف اجزای صورت نیز در دسته بندی انواع آرایش صورت تاثیر گذار است. امروزه، چند سبک پرکاربرد و شناخته شده در زمینه ی میکاپ و آرایش صورت وجود دارد که شامل استایل هایی چون سبک کلاسیک، اروپایی، عربی، هالیوودی،خلیجی و … می باشد.میان برخی از سبک های آرایشی نام برده شده تفاوت بسیار زیادی وجود ندارد اما لازم است براساس نوع سلیقه ی افراد نکات مربوط به هر سبک کاملا رعایت شود.در ادامه در سایت هنرآموزی به انواع سبک های آرایش و میکاپ صورت می پردازیم.

انواع سبک های آرایش

همان طور که گفتیم رنگ ها در آرایش صورت نقش بالقوه ای را ایفا می کنند و هر سبک از میکاپ، دارای رنگ های آرایشی منحصر به فردی می باشد. به عنوان مثال، تفاوت اصلی میان سبک آرایش خلیجی با سبک آرایش اروپایی تنها در میزان استفاده از رنگ ها می باشد. در ادامه به سبک های پرکاربردی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، می پردازیم.

آرایش کلاسیک

آرایش کلاسیک یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین سبک های آرایشی می باشد که پس از گذشت سال های متمادی همچنان جز شیک ترین انواع آرایش صورت محسوب می شود.در آرایش کلاسیک لازم است تا آرایشگر مهارت و دانش کاملی از آرایش داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل و به صورت صحیح یک میکاپ کلاسیک بی نقص را خلق نماید.در آرایش کلاسیک از مواد و رنگ های آرایشی به صورت محدود استفاده می شود،به همین علت تا حدود زیادی باعث حفظ زیبایی طبیعی اشخاص می شود.

در آرایش کلاسیک از اصول خاصی استفاده می شود و غالبا طراحی های متنوعی در آن دیده نمی شود. به بیان دیگر،آرایش کلاسیک،سبک آرایشی پایه ای و اصلی است که در آن از هیچگونه طراحی های فشن  استفاده نشده است. در این سبک آرایش،با استفاده از چهارچوب های مشخصی،زیرسازی و متعادل سازی صورت انجام می شود.حفظ توازن در میکاپ از اصول این استایل به شمار می رود و لازم است ، آرایش در دو قسمت چشم ها و لب ها با یکدیگر متناسب باشد. به طور مثال در آرایش کلاسیک، در صورتی که میکاپ چشم ها غلیظ باشد از رژ لب های ملایم استفاده میگردد.

بیشتر بخوانید : انواع فرم صورت و نکات مربوط به آرایش آن

آرایش اروپایی یا لایت

این سبک آرایش یکی از معروف ترین سبک های آرایشی می باشد. به علت استفاده از رنگ‌های ملایم به آن آرایش لایت می گویند که به معنای روشن می باشد.این سبک میکاپ که به آرایش اروپایی نیز معروف است در اروپا بسیار مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد. آرایش لایت به علت ایجاد حالت طبیعی روی صورت بسیار دخترانه می باشد.در این سبک از رژلب های تیره، مژه های پرپشت و رنگ های سنگین در آرایش چش، استفاده نمی شود. یکی از علت های محبوبیت آرایش اروپایی استفاده از آن در تمام موقعیت ها و مکان ها می باشد، و به دلیل ایجاد حالت طبیعی در چهره بسیار پرکاربرد است. در زمان های قدیم آرایش سنگین و غلیظ بسیار مرسوم بوده و طرفداران زیادی داشته است اما امروزه اکثر افراد دیگر علاقه ای به زیبایی غیر طبیعی ندارند و بیشتر به دنبال سبک های آرایشی هستند که بتوانند طبیعی تر جلوه کنند.

آرایش شرقی

یکی از خصوصیات این سبک میکاپ صورت، استفاده از رنگ های زنده در آن می باشد.رنگ هایی که در میکاپ شرقی برای آرایش چشم ها از آن استفاده می شود، شامل رنگ های سبز،آبی،صورتی و چنین رنگ های شادی می باشد.برای آرایش لب ها نیز در این سبک آرایش، از رژلب های رنگ دارتر استفاده می گردد. به طور کلی در میکاپ شرقی هیچگونه محدودیتی در بکاربردن رنگ ها وجود ندارد و رنگ های گرم و تندی مانند قرمز، بنفش، زرشکی، سرخابی، قهوه ای و …بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

آرایش عربی

در این سبک آرایش که در تمامی دوره های آرایشگری هم تدریس می شود از رنگ های گرم و تیره به میزان بالا استفاده می شود.در واقع آرایش عربی یک آرایش غلیظ محسوب می شود زیرا استفاده از رنگ های چرب و براق، آرایش را شلوغ تر کرده و باعث ایجاد تغییرات زیادی در چهره می شود. در میکاپ عربی برای آرایش چشم ها، ابروها ، گونه ها، لب ها و به طور کلی تمام اجزای صورت از رنگ های تیره استفاده می شود و با توجه به سلیقه ی افراد می توان از هر طیف رنگ تیره ای در این نوع میکاپ استفاده نمود. در این سبک آرایش، برجسته کردن گونه ها و لب ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

آرایش هالیوودی

به طور کلی در آرایش هالیوودی، چهره به صورت نامحسوسی متعادل سازی می شود.یکی دیگر از خصوصیات این سبک آرایش صورت،پرهیز از استفاده ی بی رویه از فوندانسیون می باشد.به طور کلی  در این سبک میکاپ، از رنگ های پایه و نزدیک به رنگ طبیعی پوست استفاده می شود.طیف رنگی مورد استفاده در این نوع آرایش صورت، شامل رنگ های ملایم و زنده می باشد. این رنگ ها به نحوی مورد استفاده قرار می گیرد که طراوت طبیعی چهره حفظ گردد.نکته ی قابل توجه در آرایش هالیوودی عدم وجود توازن بین آرایش چشم ها و لب ها می باشد. به عبارت دیگر، در این سبک از میکاپ ممکن است وزن میکاپ در چشم ها و لب ها کاملا در تضاد با یکدیگر باشد،به طور مثال اگر برای آرایش چشم ها از رنگ های تیره و غلیظ استفاده گردد،پیشنهاد می شود از رنگ های درخشان و کم رنگ و گاها بی رنگ در ناحیه لب ها استفاده شود.

آرایش هندی

یکی دیگر از سبک های شناخته شده در میکاپ صورت،آرایش هندی می باشد.در میکاپ هندی برای زیرسازی پوست از فون های آرایشی تیره و گاها متمایل به قرمز استفاده می گردد.برای آرایش چشم ها و لب ها از رنگ های گرم و تیره استفاده می شود.علاقه مندان به استفاده از سایه های چرب، براق و درخشان می توانند این سبک آرایشی را انتخاب نمایند، زیرا در آرایش هندی غالبا از چنین سایه های پر حرارت و غلیظی استفاده می شود. رژگونه و رژلب های مورد استفاده در آرایش هندی غالبا غلیظ و سنگین هستند.یکی دیگر از نکات مهم در آرایش هندی که اغلب مدل های هندی برای میکاپ از آن استفاده می کنند،سایه های نقره ای و طلایی می باشد. همچنین استفاده از خط چشم پهن نیز در این سبک میکاپ به وفور مشاهده می شود. رنگ مورد استفاده برای میکاپ لب ها در آرایش هندی، صورتی و یا قرمز می باشد. آرایش هندی برای افرادی که علاقه به میکاپ غلیظ دارند و یا قصد دارند در عروسی ها و یا مجالس رسمی شرکت کنند، گزینه ی بسیار مناسبی محسوب می شود.

 آرایش خلیجی

این سبک آرایش برای افرادی که به آرایش چشم ها بیش از بقیه اجزای صورت علاقه دارند،بسیار مناسب است، زیرا در آرایش خلیجی تمرکز اصلی میکاپ بر روی چشم ها است. همان طور که از اسمش پیداست آرایش خلیجی یکی از سبک های رایج و پرطرفدار میکاپ صورت، در استان های جنوبی کشور می باشد اما نکته ی قابل توجه در این مدل آرایش علاقه و کاربرد آن در سراسر ایران است و از دیرباز افرادی که تمایل به آرایش های غلیظ داشتند، طرفدار این سبک میکاپ بوده اند.در آرایش خلیجی برای زیرسازی پوست از فون های آرایشی تیره و سایه روشن های شدید استفاده می شود.  در این نوع آرایش از سایه های با طیف رنگی تیره و جذابی چون مشکی، قهوه ای، خاکستری،بنفش تیره و… برای چشم ها استفاده می شود. به طور کلی در آرایش خلیجی برای آرایش چشم ها، بیشتر از رنگ های تند و  تیره استفاده می گردد.یکی از مواردی که این نوع آرایش را از انواع دیگر میکاپ متمایز می کند، استفاده از خط چشم های رنگی می باشد.همچنین در این سبک از میکاپ صورت در اطراف چشم ها از نقاشی های فانتزی استفاده می شود. لازم به ذکر است در آرایش خلیجی چسباندن نگین در گوشه های چشم به وفور دیده می شود. رنگ های مورد استفاده برای گونه ها و لب ها غالبا شاد و زنده هستند، این رنگ ها شامل صورتی تیره، قرمز، زرشکی،بنفش و …می باشد.

جمع بندی

به طور کلی آرایش و میکاپ صورت جهت زیباتر و جذاب تر به نظر رسیدن چهره مورد استفاده قرار می گیرد. پس از آشنایی با انواع سبک ها و مدل های آرایشی،افراد می توانند بر اساس سلیقه ی خود هریک از موارد را انتخاب نمایند.یکی دیگر از مواردی که در انتخاب سبک و مدل آرایش چهره لازم است تا به آن توجه شود، هدف از انجام میکاپ می باشد. به عبارت دیگر برای شرکت در مجالس و یا مراسم های خاص از آرایش های غلیظ تر استفاده می شود، در حالی که آرایش های روزانه بسیار سبک تر و طبیعی تر هستند.همچنین افرادی که سن کمتری دارند، بهتر است از آرایش های دخترانه استفاده کنند تا ضمن حفظ سادگی،طبیعی تر به نظر برسند. به طور کلی برای ایجاد یک میکاپ بی نقص و مناسب لازم است تا به تمام نکات بیان شده توجه شود. برای یادگیری انواع دوره های آرایشگری نیاز به آموزش های اصولی و حرفه ای است که در این زمینه آموزشگاه هنرآموزی برای مشاوره و راهنمایی در خدمت شما عزیزان است.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *