انواع متد خیاطی

یکی از دغدغه هایی که هنگام آغاز یادگیری خیاطی افراد با آن مواجه می شوند انتخاب بهترین متد خیاطی می باشد. همان طور که می دانید خیاطی نیز همچون رشته های هنری دیگر، دارای متدها و روش های مختلف و متفاوتی می باشد. لذا لازم است برای شروع یادگیری خیاطی، با انواع روش‌ های مختلف آن آشنا شد تا بتوان یکی از آنها را نهایتا انتخاب نمود. برای انتخاب بهترین متد خیاطی لازم است با ویژگی های هر یک از متدها آشنا شد. انواع متدهای شناخته شده ای که برای یادگیری خیاطی ارائه شده است، شامل متد خیاطی مولر، متریک، گرلاوین، ایتالیایی، فرانسوی و … می باشد که در سایت هنرآموزی به آن پرداختیم. با ما همراه باشید .

انواع متد خیاطی

تنوع در انواع متدهای خیاطی مربوط به مرحله دوخت لباس نمی باشد و در واقع این تنوع در الگوی خیاطی و اندازه گیری می باشد که باعث به وجود آمدن چنین روش های مختلفی می شود. به طور کلی، در خیاطی، اندازه گیری بسیار اهمیت دارد و متد های مختلف خیاطی بر اساس شیوه های مختلف اندازه گیری هر قسمت از بدن انجام می شود. در ادامه انواع متدهای خیاطی را معرفی نموده و به آن می پردازیم.

متد خیاطی متریک

به طور کلی متد خیاطی متریک به عنوان دقیق ترین متد در این رشته ی هنری شناخته می شود. پایه و اساس این متد، محاسبات است و همین امر این متد را کمی دشوار تر جلوه می دهد ولی در عین حال شیوه های آموزشی متریک بسیار عالی بوده و برای آموزش به هنرجویان بسیار کاربردی می باشد. هنرجویان پس از یادگیری این متد می توانند لباس های بسیار ظریف، زیبا و جذاب را ایجاد نمایند.

یادگیری و استفاده از این متد برای افرادی که علاقه ی زیادی به مد و طراحی لباس به صورت دقیق دارند، توصیه می شود. الگو در متد خیاطی متریک با کمک جدول سایز بندی تهیه می شود و از محاسبات و همچنین از فرمول ها در این روش بسیار استفاده می شود. در نهایت الگویی دقیق و دوختی بی نقص حاصل می گردد. کلاس های طراحی لباس امروزه در کشور ما علاقه مندان زیادی دارند به طوری که هنرجویان متعددی در آموزشگاه های خیاطی و یا دانشگاه ها این متد را یاد گرفته و اساتید از آن برای آموزش استفاده می کنند.

متد خیاطی گرلاوین

یکی از متدهایی که از قدیم برای خیاطی از آن استفاده می شده است، گرلاوین بوده که اساس اندازه ی دور گردن و همچنین الگو کشی در آن صورت می گرفته است. از ویژگی های این متد خیاطی اندازه گیری تمام اندام های بدن به صورت دقیق است. این ویژگی باعث می شود کار نهایی دارای ایرادهای کمتری باشد و غالبا این لباس ها بی نقص تر به نظر می رسند. این روش در حین سادگی، دارای پیچیدگی هایی است، اما به دلیل دقیق بودن الگو و اندازه گیری صحیح، نهایتا هنرجویان شاهد بهترین و شیک ترین لباس ها خواهند بود. متد گرلاوین نسبت به متد متریک و مولر محاسبات کمتری دارد و برای افرادی که به محاسبات علاقه ندارند، مناسب می باشد. در واقع می توان گفت اساتید از این روش بیشتر برای آموزش مبتدیان استفاده می کنند. متد متریک برای تمام اندام ها مناسب می باشد و می توان با استفاده از آن لباس های خوش فرمی را برای اندام های نرمال و لاغر و چاق ایجاد نمود.

متد خیاطی مولر

متد خیاطی مولر، در اواخر قرن نوزدهم، توسط مایکل مولر پدید آمد. مولر یک سیستم به منظور برش ایجاد نمود که امروزه به عنوان متد مولر شناخته می شود. به طور کلی می توان گفت که متد مولر پایه و اساس تعداد زیادی از الگوها در صنعت پوشاک به حساب می آید.

متد خیاطی مولر طی سال های اخیر دچار تغییرات و تحولات زیادی شده و پیشرفت های چشم گیری را نیز به دست آورده است. به طوری که امروزه به طور کامل، خود را با جهان مدرن سازگار کرده است. این متد به دلیل امکان اجرای طرح ها و برش ها با اندازه ی دقیق و مناسب، در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. در متد مولر چهار اندازه ی اصلی بدن اندازه گیری می شود. این اندازه ها شامل دور سینه، دور کمر، دور باسن و قد کامل فرد می باشد. اندازه گیری سایر قسمت های بدن چون قد باسن، قد بالاتنه و… نیز با استفاده از فرمول های خاص محاسبه می گردد این فرمول ها بسیار با دقت طراحی شده و نهایتا اندازه های دقیقی را حاصل می کند. علاقه مندان به استفاده از متد مولر می توانند با استفاده از برنامه ی الگوساز مولر الگوی خود را رسم نموده و از این برنامه ی کاربردی که امروزه برای تسهیل و سرعت بخشیدن به روند کار طراحی گردیده است، استفاده نمایند.

متد خیاطی ایتالیایی

از آنجایی که لباس های ایتالیایی‌ دارای طرح و دوخت زیبایی می باشد و ایتالیایی ها غالبا علاقه ی زیادی به شیک‌پوشی دارند، متدهای خیاطی ایتالیایی مناسب لباس‌های رسمی و شیک می باشد. از ویژگی های این روش عدم استفاده از محاسبات طولانی می باشد و در واقع نیازی به کشیدن الگو نیز نیست. زیرا تمام مراحل بر روی پارچه‌ انجام می گیرد، به عبارت دیگر خیاطی با استفاده از متد ایتالیایی بسیار ساده است و برای مبتدیان روشی مناسب و مفید به شمار می رود. همواره باید توجه نمود که سایز بندی در متد ایتالیایی بر اساس الگوهایی انجام می شود که از قبل آماده شده است. یکی از معایب این متد امکان خطای زیاد در حین کار است و همچنین ممکن است به دلیل عدم استفاده از الگو، کار نهایی ایرادات بیشتری داشته باشد. در روش های دیگر که بر روی کاغذ لالگو کشیده می شود، می توان تمام اشکالات را بر روی کاغذ رفع نمود.

متد خیاطی ترک

با توجه به کیفیت پارچه‌های ترکیه‌ای، نوع طراحی ترکی و متدهای خیاطی قدیم و جدید ترک، اخیرا پوشیدن و استفاده کردن از پوشاک ترک بسیار پر طرفدار شده است.

کت، دامن، شلوار و انواع لباس‌های رسمی بیشترین طرفداران را دارا می باشد زیرا در متد خیاطی ترک، تنوع پارچه، تنوع طراحی و تنوع نوع دوخت وجود دارد. همچنین با توجه به صنایع پوشاک غنی ترک، درخواست های کشور های اروپایی از ترکیه باعث شده که همیشه در حال پیشرفت در این صنعت بوده و بیش از پیش به کیفیت بالا روی بیاورند. لذا متد های خیاطی ترک می تواند هنرجویان را با دنیای جدید مد آشنا تر نماید.

متد خیاطی فرانسوی

همان طور که میدانید فرانسوی‌ها در صنعت مد و پوشاک بسیار پیشتاز هستند، و از حتی در زمان های گذشته نیز به دلیل اهمیت خاصی که برای پوشاک قائل بودند، به صورت سفارشی و شخصی اقدام به خیاطی می کردند. اما امروزه به دلیل تغییر و تحولاتی که با گذشت زمان به وجود آمده تقاضای لباس افزایش یافته است، لذا آنها شروع به دوخت لباس به صورت انبوه کردند. متد خیاطی فرانسوی که براساس اندام های فرانسویان ابداع شد تا مدت ها در ایران استفاده می شد اما به دلیل فرم بدن ایرانیان که با فرانسویان متفاوت بود کم کم رونق خود را از دست داده و کنار گذاشته شد. تا حدود 100 سال پیش، طراحی و دوخت لباس ها به صورت سفارشی انجام می شد و در واقع مشتریان فقط لازم بود اندازه‌های مورد نیاز خود را سفارش دهند. به عبارت دیگر هر لباسی که سفارش داده می شود بر اساس سلیقه و اندازه ی یک فرد به صورت اختصاصی دوخته می شد. در آن زمان پارچه هایی که مورد استفاده قرار می گرفت بسیار با کیفیت بوده و قیمت بالایی داشتند. یکی از علت هایی که این روش دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و منسوخ شده است، وقت گیر بودن آن است و چون امروزه با افزایش جمعیت تقاضا برای دوخت لباس بسیار بالا رفته است و زمان کافی برای دوخت لباس به صورت اختصاصی وجود ندارد، لذا استفاده از آن بسیار کم شده و تنها قشر خاص از آن استفاده می کنند. امروزه روش های دیگری برای تولید لباس به صورت انبود در کمترین زمان به وجود آمده است که جانشین متد خیاطی فرانسوی شده و بیشتر افراد از آنها استفاده می کنند.

بهترین و جدیدترین متد خیاطی چیست؟

همان طور که به آن پرداخته شد، متدهای مختلفی برای خیاطی وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارد و لازم است برای انتخاب بهترین متد با انواع آن آشنا شده و تمام نقاط قوت و ضعف آن را بررسی نمود. گرلاوین به دلیل قدیمی‌تر بودن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و علاقه مندان کمتری دارد. از متد مولر که ساده است و پیچیدگی کمتری دارد برای هنرجویان مبتدی استفاده می گردد. این متد در حین سادگی و آسان بودن بسیار دقیق عمل می کند و برای افرادی که به کار با دقت علاقه دارند، مناسب می باشد. همواره باید توجه نمود در میان انواع متدهای خیاطی متد متریک نیز دقت بسیار بالایی داشته و بسیار دقیق است. تنها مشکلی که شاید بسیاری از افراد با این روش داشته باشند وجود ریز محاسبات است که کار را برای خیاط ها کمی دشوار محسوب می کند. در میان تمامی متدهای بیان شده، متد متریک دقیق‌ترین متد به شمار می رود. لازم به ذکر است با توجه به اینکه محاسبات طولانی و زیاد این متد نسبت به سایر متدها همچون گرلاوین آن را دشوارتر جلوه می دهد اما به دلیل تن خور زیبا و جذاب آن یمی از بهترین روش ها محسوب می شود. همچنین به دلیل پرو کمتری که دارد، بسیار مورد علاقه ی تمام افراد می باشد.

جمع بندی

در گذشته خیاطی فقط به عنوان یک هنر شناخته می شد اما امروزه این هنر به یک تخصص تبدیل شده است که برای فراگیری آن به کسب دانش و شرکت در دوره های تخصصی نیاز است. به همین علت در دانشگاه ها و آموزشگاه های هنری به عنوان یک رشته ی درسی به آن پرداخته می شود و اساتید با تجربه نسبت به آموزش آن اقدامات لازم را انجام می دهند. این رشته ی هنری که بسیار پر طرفدار است در سراسر دنیا مورد استقبال هنرمندان زیادی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است مطالعه و تحصیل رشته های هنری و حتی کاربردی مانند خیاطی، یکی از راه های خیلی مهم و اساسی جهت ورود به این حرفه محسوب می شود. اما این حرفه ها نیازمندی هایی فراتر از برخی از رشته های دیگر دارند چرا که با مطالعه تئوری این دروس، امکان دانستن را خواهید داشت، اما مهم تر از آن نیاز به آموزش به صورت عملی نیز وجود دارد. برای حرفه ای شدن در رشته خیاطی می بایست تمامی دانش های تئوری خود را به کار برده و با تلاش و کوشش و پشتکار، همراه با ذوق و سلیقه، هنر خود را به کار برده و محصولات خوبی را به بازار عرضه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *