طراحی لباس عروس

طراحی لباس عروس


طراحی لباس عروس یکی از جذاب ترین حوزه هایی است که می توانید بامهارت و سلیقه‌تان در آن انقلاب کرده و کسب درآمد کنید. البته این جذابیت در کنار دشوار بودن طراحی لباس، نیاز به صبر، پشتکار و علاقه زیادی دارد تا از شما یک فرد حرفه‌ای در حوزه فعالیتتان بسازد. در صورتی که شما هم به رشته خلق لباس عروسی علاقه دارید، در این مطلب همراه ما باشید. زمان آن رسیده که به قدرت خلاقیت و مهارتتان، آستین ها را بالا زده و زیباترین لباس عروس را رسم کنید.

طراحی لباس عروس
طراحی لباس عروس

تاریخچه طراحی لباس عروس

شاید برایتان سؤال باشد که سفید بودن لباس عروس از کجا آمده است. جالب است بدانید در گذشته، طراحی لباس عروس ها با توجه به موقعیت اجتماعی که زوجین داشته، لباس عروسی با رنگ موردنظرشان را به تن می‌کردند. سفید بودن رنگ لباس عروس دقیقه زمانی قطعی شد که در دوران عروسی خاندان سلطنتی ویکتوریا، این خاندان از لباس عروس رنگ سفید استفاده می‌ کردند.

زمانی که ملکه ویکتوریا با پرنس آلبرت ازدواج کرد، لباس عروسی سفیدی استفاده کرده بود که در آن زمان نماد ثروت بود. این در حالی بود که بسیاری از عروس های آن زمان، لباس عروس رنگ آبی می پوشیدند.

در دوران جنگ جهانی دوم که بسیاری از خانم ها، پوشیدن لباس عروسی را نوعی اسراف می دانستند، با توجه به وضعیت آن زمان، تنها به پوشیدن یکی از لباس های زیبای خود اکتفا می کردند. اما درنهایت بعد از جنگ، اولین دوره لباس عروسی آغاز شد. لباس های رنگ کرم، سفید و عسلی و. نیز در میان لباس های عروس رایج بودند.

آموزش طراحی لباس عروس

اگر بخواهم به طور خلاصه چند گام از آموزش طراحی لباس عروس را برایتان بگویم می‌توان آن ها را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  1. ابتدا بایستی الگوی لباس را انتخاب کنید. می توانید از نمونه های موجود استفاده کنید. سپس با مهارت هایی که در کلاس طراحی لباس خواهید آموخت، یاد می گیرید که چگونه با تغییرات جزئی روی الگوی مورد نظر، یک الگوی دیگر از همان طرح اولیه که در اختیار داشتید، در بیاورید.
  2. حالا باید لوازم کارتان را آمده کنید. برای مثال نیاز به یک آستر در زیر لباس دارید، همچنین به وسایلی مانند زیر دکمه، قیچی نخ بر، سوزن، کش، سنجاق، ملیله، متر خیاطی و … نیز نیاز خواهید داشت. بعد از انتخاب لوازم کار، با توجه به بودجه‌ای که دارید، بایستی مناسب ترین جنس پارچه را انتخاب کنید. اگر قصد دارید تغییری در الگو ایجاد کنید، مثلاً آستین ها را حذف کرده یا قسمتی اضافه کنید، در این مرحله به صورت دقیق آن را انجام دهید.
  3. می توانید در حین آموزش طراحی لباس عروسی از پارچه موسلین استفاده کنید تا ایراداتتان روی آن مشخص شود و از طرفی دلتان برای هزینه‌ای که کردید، نسوزد. بعد از طراحی الگو و کشیدن قطعات روی پارچه، می آموزید که چطور در عین دقت و ظرافت پارچه را برش بزنید. در نهایت بعد از پرو کردن لباس، تغییرات نهایی و قطعه بندی های مجدد را روی لباس اعمال کنید.
طراحی لباس عروس
طراحی لباس عروس

مراحل رسم لباس عروسی

آموزش طراحی لباس عروس، به شما خلاقیت و مهارت می بخشد تا زیباترین لباسهای عروسی را دیزان و رسم کنید. به این ترتیب ابتدا قبل از هر چیز باید وارد دوره های طراحی لباس یا تحصیل در رشته طراحی و مد شوید. سپس طراحی با دست و الگوهای کامپیوتری را می آموزید.

کم‌کم یاد می گیرید که چگونه طرح های پیچیده را برای لباس عروسی رسم کنید. در نهایت با انتخاب پارچه مناسب، تکنیک های خیاطی پیشرفته را نیز در این زمینه یاد خواهید گرفتید. بعد از آن هم که توانایی کار با خیاطی را فرا گرفتید، شما میتوانید لباس عروس مورد نظرتان را رسم نمایید.

رشته طراحی لباس شب و عروسی

کلاس های طراحی لباس به دو صورت دوره آنلاین طراحی لباس و دوره حضوری برگزار می شود. شما می توانید با تجربه‌ای که درزمینهٔ آموزش طراحی لباس عروس و طی یکی دو دوره کارآموزی به دست می آورید، در رشته طراحی لباس عروس و شب، تبحر کافی را کسب کنید. در نظر داشته باشید برای رسیدن به اهداف حرفه‌ای حتماً نیاز به آموختن تکینک های لازم و آموزش در رشته طراحی لباس دارید.

نکات مهم در طراحی

به عنوان یک طراح حرفه‌ای لباس باید با توجه به تیپ و فرم بدنی مشتریتان، طراحی را انجام دهید. در صورتی که عروستان قصد داشت در لباس لاغرتر به نظر برسد، بهتر است برای طراحی لباس عروس او از پلیسه یا چین دار استفاده کنید. پلیسه از گردن تا زانو باشد و برای باریک کردن کمر هم می توانید از کمربندی با جزئیات سنگی و کریستال استفاده کنید. اگر لباس عروس دارای آستین است، بهتر است آستین آن ابریشمی باشد تا جلوی تأثیر کمربند را نگیرد.

  • اگر عروس شما، اندام تحتانی درشتی دارد، استفاده از لباس عروس مدل ماهی را برای او فراموش کنید. این لباس ها با توجه به فرمی که دارند تا روی ران کاملاً کیپ هستند که همین عامل باعث می شود هیکل نازنین عروستان درشت تر به نظر برسد.
  • در نظر داشته باشید پارچه های حریر علاوه بر زیباتر کردن لباس عروس، عروس را هم لاغرتر نشان می دهد. فنر کشی را فراموش نکنید. این فنر باعث می شود لباس به خوبی روی بدن بایستد و حتی افراد چاق دیگر نیازی به پوشیدن گن نداشته باشند.
  • استفاده از تورهای کوتاه، دختر دم بخت ما را توپرتر و درشت تر نشان می دهد.
  • اگر عروس، دارای شانه های پهن است، انتخاب لباس عروس بندی و باریکی که روی سرشانه ها قرار می گیرد، گزینه مناسبی است. درواقع بالاتنه بلند لباس در این نوع فرم بدنی، اندام عروس را کشیده تر نشان می دهد.
  • برای عروس های ریزنقش، لباس پفی گزینه مناسبی است. برای زیبایی بیشتر نیز می توانید از تاج ساده به همراه کرپ ابریشمی در لباس او استفاده کنید که با یقه هفت مانند و کمربندی دوخته شده است. این ترکیب باعث می شود تا پاهای عروس بلندتر دیده شود.
  • اگر مشتری شما عاشق لباس های دنباله دار است، می توانید با تحویل لباس عروس دنباله دار به او، کاری کنید که اندام او باریک تر و زیباتر به نظر برسد.
طراحی لباس عروس
طراحی لباس عروس

نکات انتخاب پارچه برای لباس عروسی

شما به عنوان یک طراح لباس عروس، بایستی پارچه و الگوهای موجود در این زمینه را بشناسید. محبوب ترین پارچه های لباس عروس شامل پارچه ژرژت، پارچه ساتن، پارچه ابریشمی، پارچه باتیست، پارچه مخمل، پارچه تافتا، پارچه توول و… هستند.

در نظر داشته باشید که نوع پارچه، به همراه بافت و رنگ لباس عروس شما بایستی با کفش لباس عروستان متناسب باشد. انتخاب پارچه به شکل و آناتومی بدن، میزان رسمی بودن جشن عروسی، فصل برگزاری، سبک لباس و. بستگی دارد.

طراحی لباس عروس با مداد

در طراحی لباس عروس زمانی که اسکلت اصلی بدن را طراحی کردید، می توانید شروع به طراحی لباس عروس با مداد کنید. تکنیک سایه روشن یکی از مهم‌ترین مواردی است که در این زمینه به کارتان می آید. در طراحی لباس با مداد، بهتر است طرح اولیه را به کمک مدادهای کم رنگ بکشید، سپس بعد از اتمام طرح کلی، برای ادامه طراحی لباس با مداد رنگی، از مدادی پررنگ تر و یا حتی خودکار و مداد استفاده کنید.

بهتر است ابتدا لبه های طرح را پررنگ کنید و سپس برای برجستگی های گوشه های لباس در زیر کمر و سینه از سایه تیره کمک بگیرید. از مهم‌ترین مراحل در طراحی لباس، افزودن جزئیاتی مثل گل های ریز یا سنگ دوزی شده روی پارچه است. برای نشان دادن این قسمت می توانید از مداد یا روان نویس با سایز نیم برای نواحی تیره تر استفاده کنید.

اهمیت فرم بدن عروس

به عنوان یک طراح لباس عروس حرفه‌ای باید متناسب با فرم بدن مشتریانتان، برای آن ها لباس تهیه کنید. برای مثال اگر عروس، دارای کمر باریک و فرم ساعت شنی است، انواع لباس عروس به تن او جلوه می کند اما زیباترین مدل، مدل ماهی است. در صورتی که فرم بدن راسته باشد، معمولاً از هر مدلی می تواند استفاده کند.

افراد در فرم بدن گلابی، دارای سینه و عرض شانه بزرگ هستند. معمولاً به تن این افراد لباس های ساده و پرنسسی می آید. در صورتی که عروس دارای فرم بدن گلابی شکل با شانه های عریض باشد، لباس عروس آستین دار گزینه مناسبی نیست. خانم هایی با فرم بدنی سیب شکل، مانند طراحی لباس مجلسی بلند، بایستی از لباس هایی با بالا تنه بسته تر و دارای آستین استفاده کنند.

طرح های عمودی و افقی

در کلاس طراحی لباس عروس به طور کامل طرح های افقی و عمودی را خواهید آموخت. درواقع باید بدانید که این طرح ها را چه موقع و برای چه تیپ های بدنی باید استفاده کنید. در صورتی که عروس دارای جثه‌ای ریز و لاغر است، طرح افقی او را ریزتر نشان می دهد. بنابراین طراح لباس مناسب برای او طرح عمودی است.

در رسم تمام اجزای لباس عروسی بایستی متناسب با او در کنار هم قرار گرفته باشند. دوخت نامناسب یا اجزای نامتقارن زیبایی طراحی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین یکی از مهم‌ترین موارد در لباس عروس، اندام شناسی است.

طراحی لباس عروس
طراحی لباس عروس

وسایل لازم برای طراحی

در طراحی لباس عروس نیز همانند انواع دیگر لباسها، به وسایلی همچون کاغذ مخصوص، مداد رنگی سیاه، ماژیک و مارکر، پاک کن، ماژیک، تراش، محو کن، قیچی، خط کش، متر، پارچه های مخصوص و … نیاز دارید.

چگونه طراح لباس عروس شویم

برای تبدیل شدن به یک طراح لباس عروسی باید ابتدا به طور کامل در این زمینه آموزش ببینید. به این ترتیب قادر هستید امور مالی، بازاریابی، عکاسی، طراحی و. را یاد بگیرید. بعدها برای تکمیل دوره ها و برنامه‌هایتان می توانید به نمایشگاه های مختلف طراحی لباس عروس پرنسسی در سراسر دنیا رفته و از آن ها ایده بگیرید. سپس با تهیه نمونه کارهای حرفه‌ای از خودتان، قوی ترین نمونه کارهایتان را در معرض نمایش قرار دهید.

با وارد شدن در حرفه طراحی، می توانید در خدمات یا تولید لباسهای عروسی نیز همکاری کنید. ابتدا به عنوان یک دستیار شروع کرده و در نهایت کسب و کارتان را راه بیندازید. منتها همه این موارد، به شرکت در یک دوره آموزش کامل و جامع نیاز دارد تا نقشه راه را به شما نشان دهد.

طراحان برتر لباس عروس

طراحان لباس عروس در سراسر دنیا، مشغول به فعالیت در این حرفه هستند. از میان افراد حرفه‌ای و شناخته شده این صنعت، می توان طراحان زیر را نام برد:

  • ورا ونگ: ورا ونگ فعالیتش را به عنوان ادیتور مجله مد و فشن ووگ آغاز کرد. سپس به عنوان مدیر مد و طراحی برای رالف لورن، کار کرد. تا به امروز که به عنوان طراح مد و لباس برای برند خود در نیویورک مشغول به کار است، شهرت او به واسطه جذابیت کلکسیون هایی که از ویکتوریا بکهام، جنیفر لوپز و کیم کارداشیان داشت، جهانی شد.
  • آنخل سانچز: انخل سانچز اهل ونزئولا، یکی از مشهور ترین سبک های ظریف و رمانتیک را دارد که ازجمله افراد مشهور پرطرفدار این سبک، بیانسه است.
  • جنی پکهام: جنی پکهام نیز فعالیتش را از همان ابتدا با دوخت لباس عروس و لباس شب آغاز کرد. ازجمله چهره های سرشناس بازیگران معروف طرفدار پکهام آنجلینا جولی، مایلی سایرس، کیت مدیلتون و. هستند.
  • پیتر لانگز: پیتر لانگز نیز اولین فروشگاهش را در رم تأسیس کرد و سپس به خاطر جذابیتی که لباس عروس های او با طراحی دست روی آن ها داشتند، شهرت پیدا کرد.

بازار کار طراحی لباس عروس در ایران

بازار کار طراحی لباس با توجه به مهارت و خلاقیت شما متفاوت است. با این وجود می توان گفت با درآمدی بدون سقف روبرو هستید که می توانید با توجه به مهارت و خلاقیت و توانایی‌هایتان از آن کسب درآمد کنید. به طور متوسط می توان گفت کف درآمدی در این حوزه در ایران حدود 4/5 الی 5 میلیون است؛ که با توجه به مهارت و توانایی‌هایتان این میزان بیشتر می شود.

طراحی لباس عروس
طراحی لباس عروس

درآمد طراح لباس عروس

درآمد طراحی لباس عروس در کشورهای مختلف متفاوت است. معمولاً این عدد در کشورهایی که دارای صنعت پیشرفته مد و فشن هستند بسیار بالاتر است. برای مثال این مقدار در سال 2010 در آمریکا بیش از 33 دلار ماهیانه بود.

با وجود اینکه که فرد دیگری در همان ماه متفاوت متوسط درآمدی که می توانست داشته باشد، 77 دلار بود. در سال 2020 این میزان درآمد به اندازه 120 دلار رسید. یک فرد حرفه‌ای در همین ماه می توانست از طراحی عروسی، حدود 250 دلار برآورد کند.

جمع‌بندی

با طراحی لباس عروس آشنا شدیم، ابزارها و درآمد و انواع پارچه ها را شناختیم. دریافتیم که برای یک طراح، فرم بدنی عروس اهمیت زیادی دارد. یکی از زیباترین و در عین حال سخت ترین طراحیهای لباس، رشته لباس عروسی است. در صورتی که علاقه و پشتکار شما، به این مسیر زیاد است می توانید با گذراندن دوره های آموزش لباس عروس، مهارت ها و تکنیک های لازم را فرا بگیرید و با چاشنی خلاقیتتان کاری کنید که یک لباس عروس حرفه‌ای، به وجود آید.

سعی کنید تا جایی که می توانید از مدل های جدید و مد روز در زمینه لباس عروس باخبر باشید. تا هم خلاقیتتان بیشتر شود و هم دید بازتری پیدا کنید. در این زمینه، قدم اول برای یک دیزاینر حرفه‌ای شدن، شرکت در دوره آموزشی  طراحی لباس عروس بچه گانه و سایر سنین است.

5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *