جنسیت سازی پارچه در طراحی لباس

جنسیت سازی پارچه به هنری گفته می شود که برای نشان دادن جنس طرح پارچه به کار می رود و یک طراح لباس حرفه‌ای با تسلط بر آن می تواند پیشرفت بسیار خوب و قابل توجهی در کارش داشته باشد. اگر می خواهید در حیطه طراحی لباس فعالیت کنید، یادگیری جنسیت سازی پارچه می تواند برایتان مفید باشد و شما را به یک طراح لباس حرفه‌ای تبدیل کند. از طریق این سبک طراحی ها، مشتریان و مخاطبان حس نزدیکی بیشتری به طرح ها خواهند داشت و آنچه در ذهن شما شکل گرفته است را به صورت واقعی‌تری می بینند. در این مقاله درباره جنسیت سازی پارچه و چگونگی انجام آن صحبت خواهیم کرد.

جنسیت سازی پارچه در طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس بسیار گسترده است و تنها با کشیدن چند خط نمی توانید ادعایی در این زمینه داشته باشید. درواقع برای اینکه بتوانید یک لباس را به صورت حرفه‌ای طراحی کنید، باید مجموعه‌ای از هنر ها که یک لباس را به طور کامل به مخاطب نشان می دهند را یاد بگیرید و از آن ها استفاده کنید. جنسیت سازی تکنیک هایی را شامل می شود که به شما کمک می کند از طریق رنگ، نور و سایه ها، جنس پارچه‌ای که برای هر طرح از لباس در نظر گرفته‌اید را نشان دهید.

هم خیاط و هم مشتریانی که مخاطب طرح های شما هستند، از این طریق ابعاد لباس و زیبایی آن را بهتر می بینند و همین نکته می تواند فرصتی برای جلب نظر آنان باشد. جنسیت سازی هر پارچه متفاوت است و اگر در به کار گیری آن خبره شوید، می توانید به عنوان یک طراح لباس بسیار کار بلد فعالیت کنید.

آموزش جنسیت سازی پارچه

شاید مهم‌ترین نکته برای طراحان لباس این باشد که جنسیت سازی پارچه را از کجا یاد بگیریم؟ شرکت در انواع کلاس های آنلاین و حضوری می تواند به شما کمک کند تکنیک های لازم را یاد بگیرید و توانایی هایتان را ارتقا دهید. اگر مجموعه و آموزشگاه مناسبی را انتخاب کنید، می توانید مطمئن باشید که کلاس ها توسط استاد های مجرب برگزار می شوند و شما بعد از این دوره ها می توانید تکنیک جنسیت سازی پارچه را به راحتی برای نشان دادن بافت و پارچه هر لباسی به کار ببرید.

مجموعه هنر آموزی تمامی تکنیک ها و فنون جنسیت سازی پارچه را در دوره های طراحی لباس خود آموزش می دهد. این کلاس ها که به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما را برای کار عملی آماده می کنند. طراحی لباس با نرم افزار مارولوس و تمامی نکات دیگر را در این کلاس ها می آموزید.

آموزش جنسیت سازی پارچه در طراحی لباس

آموزش جنسیت سازی پارچه مخمل

برای ایجاد بافت مخمل روی طرح لباس، به مارکر، مدادرنگی، گواش و یا آبرنگ نیاز خواهید داشت. اول باید طرح کلی لباس را با دقت به‌وسیله مداد روی کاغذ بکشید و بعد آن را با مارکر رنگ کنید. رنگ‌آمیزی با مارکر باید به صورت کمرنگ و یکدست انجام شود تا بتوانید در مراحل بعد، سایه ها را روی آن پیاده کنید.

در مرحله بعد از مدادرنگی هایی که تناژشان کمی تیره‌تر از مارکر ها است برای ایجاد سایه استفاده کنید. این کار را با توجه به تکنیک های رنگ‌آمیزی با مداد انجام دهید. تمامی محل های لباس که چین، چروک تا خوردگی و هر جزئیات دیگری دارد را به خوبی از طریق سایه گذاری نشان دهید. در مرحله آخر نیز از مدادرنگی سفید برای روشن‌تر کردن قسمت هایی که سایه ندارند استفاده کنید. مداد سفید همچنین حالتی براق به بافت آن ها می دهد و در نهایت طرح شما دارای یک پارچه مخملی خواهد بود.

جنسیت سازی پارچه لمه

برای ایجاد طرح لمه روی طرح لباس، اول باید بدن مدل را طراحی کنید. اول از طراحی پایی که تکیه گاه است شروع کنید و بعد پار کناری را بکشید. بعد از طراحی مدل روی طراحی لباس تمرکز کنید و پیش از رنگ‌آمیزی، تمامی چین و چروک ها تا خوردگی ها، تو رفتگی ها و جزئیات دیگر را بکشید.

ابتدا به کمک مارکر زمینه لباس را رنگ کنید، بازهم رنگ‌آمیزی باید به گونه‌ای باشد که رنگ کمرنگ بوده و اجازه سایه زدن را در مراحل بعد بدهد. بعد با مدادرنگی کمی پررنگ تر، دوباره روی کار را کامل رنگ کنید و در مرحله بعد، با مارکر سایه ها و جزئیات را ایجاد کنید.

در بخش آخر با نوک مارکر به صورت یکدست روی لباس خال خال هایی ایجاد کنید و بعد با مارکر سفید، نقطه هایی را بزنید به طوری که لباس حالت لمه پیدا کند و درخشندگی کافی داشته باشد. در آخر می توانید نواحی طرح را پررنگ کنید.

جنسیت سازی پارچه گیپور

گیپور پارچه بسیار ظریفی است و جنسیت سازی آن نیاز به دقت بالایی دارد، برای این کار باید حسابی روی رنگ پوست کار کنید زیرا نازک است و ممکن است لایه زیرین طرح هم مشخص شود. بعد از اینکه طرح لباس را با مداد طراحی کردید، طرح های گیپور را با دقت و درج جزئیات، روی کاغذ رسم کنید. طرح ها می توانند شامل گل های ریز و درشت، طرح های درهم، نقش سلیمی، پرنده، برگ و غیره باشند. حین کشیدن نقش ها، به تو رفتگی، چین و برجستگی های لباس هم توجه کنید و حواستان باشد طرح ها را در هر بخش، متناسب با حالت لباس بکشید.

رنگ پوست سوژه را با توجه به رنگ گیپور مشخص کنید. اگر رنگ گیپور تیره است، پوست را روشن کنید و اگر می خواهید از گیپور با رنگ روشن استفاده کنید، حتماً رنگ پوست را تیره انتخاب کنید تا لباس زیباتر جلوه کند. از ضخامت خطوط و تکنیک های لازم در طراحی پارچه گیپور استفاده کنید. این تکنیک ها را در آموزش طراحی لباس با مداد به طور مفصل، یاد می گیرید.

در آخر باید رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید و از مداد مشکی برای سه‌بعدی کردن و سایه زدن طرح خود استفاده کنید. بعد چین و چروک ها را اضافه کنید و رنگ زدن را لایه لایه انجام دهید تا به طرح نهایی و دلخواهتان برسید.

آموزش جنسیت سازی هولوگرامی

جنسیت سازی هولوگرامی

طراحی لباس های هولوگرامی به صورت تخصصی آموزش داده می شود و باید ابتدا طرح اصلی را بکشید و بعد بخش های تیره را با مدادرنگی تیره رنگ کرده و بخش های روشن را با مدادرنگی روشن پر کنید. در نهایت به کمک مداد رنگی سفیذ سایه ها و بخش هایی که باید برجسته دیده شوند را مشخص کنید و بعد با مداد تیره‌تر نقاط تاریک را بپوشانید. با استفاده از غلط‌گیر خطوط روشن را ایجاد کنید و بعد با مارکر سفید حالت هولوگرامی را روی خطوطی که با غلط‌گیر کشیده‌اید در بیاورید.

آموزش جنسیت سازی پارچه پولکی

برای این کار اول سایه ها را تعیین کنید و بعد پولک ها را در سطح پارچه به کمک مارکر تیره بکشید. این کار را باید به صورتی انجام دهید که نقاط در بخش های تیره، بیشتر باشند. بعد با غلط‌گیر در بخش های روشن نقطه های بزرگ و در بخش تیره نقطه های کوچک ایجاد کنید. سعی کنید در کنار نقاطی که با غلط‌گیر ایجاد کرده‌اید، به‌وسیله روان نویس مکی سایه های نقطه ای در بیاورید و بعد با مدادرنگی مشکی باقی سایه ها را با جزئیات کامل کنید.

جنسیت سازی حریر

برای این کار کافیست طرح را بکشید و بعد پارچه زیر را کار کنید. در بخش بعدی طرح حریر را کامل کنید و با رنگی کمرنگ‌تر، حریر را یکدست رنگ‌آمیزی نمایید. می توانید از رنگ پارچه زیر، مکمل آن و یا رنگی متضاد با آن استفاده کنید. می توانید پارچه زیر را با ماژیک کار کنید و حریر را با مداد رنگی تا تفاوتشان مشخص باشد.

جمع‌بندی

برای یادگیری تخصصی جنسیت سازی پارچه و انجام هر یک از این مراحل، باید در کلاس های حرفه‌ای شرکت کنید. کلاس آنلاین و حضوری طراحی لباس مجموعه هنرآموزی، تمامی این مراحل را به همراه تکنیک های ارزشمند و قابل اجرا به شما آموزش می دهد. آموزش طراحی لباس به صورت صفر تا صد است و نیازی به هیچ پیش زمینه‌ای نخواهید داشت. این کلاس ها به صورت عملی هستند و شما را برای ورود به بازار کار نیز آماده می کنند. در صورت پاس کردن دوره ها نیز، به شما مدرک بین‌المللی داده می شود.

پاسخ به سوالات متداول کاربران

جنسیت سازی پارچه چیست؟

جنسیت سازی شامل تکنیک هایی است که به شما کمک می کند از طریق رنگ، نور و سایه ها، جنس پارچه‌ای که برای هر طرح از لباس در نظر گرفته‌اید را نشان دهید.

چطور جنسیت سازی پارچه را یاد بگیرم؟

در این مقاله سعی شده ه جنسیت سازی انواع پارچه از گیپور گرفته تا مخمل و تکنیکهای آنها به طور کامل گفته شود.

1.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *