ساعت طلایی و آبی در عکاسی

ساعت طلایی و آبی در عکاسی


ساعت طلایی در عکاسی و ساعات آبی به نوعی عکسبرداری گفته می‌شود که با نور طبیعی خورشید در زمان های خاصی صورت می‌گیرد. اما چه زمان هایی؟ عکاسان حرفه‌ای توصیه می‌کنند در صورتی از نور خورشید به عنوان نورپردازی استفاده کنید که خورشید در حال غروب و یا طلوع باشد.

در هنگام طلوع و غروب، خورشید در پایین ترین ارتفاعش از زمین قرار دارد که به این مواقع، ساعت طلایی گفته می‌شود. زیرا نور خورشید به رنگ طلایی است و بر روی هر چیزی که بتابد آنرا چندین برابر روشن‌تر کرده و در نتیجه کار با آن آسان‌تر خواهد بود.

ساعت آبی به مواقعی گفته میشود که خورشید زیر خط افق بوده و نور رنگ مایل به آبی محیط را در بر می‌گیرد؛ در این زمان، نور کافی برای عکس گرفتن وجود دارد.

هرکدام از این ساعات میتواند بهترین زمان برای عکاسی با نور طبیعی خورشید باشد. خصوصاً زمانی که تجهیزات کافی برای نورپردازی نداشته باشید و تصمیم بگیرید از نور خورشید به عنوان منبع نوردهی سوژه استفاده نمایید. مسلماً عکاسی در چنین مواقعی میتواند تصاویر خارق العاده و جذابی را ایجاد نماید.

ساعات طلایی و آبی یکی بهترین زمان ها برای عکاسانی است که در زمینه عکاسی طبیعت فعالیت می‌کنند. در ادامه به نکات و دلایلی می‌پردازیم که هرکدام میتوانند راهنمای مفیدی برای شما واقع شوند.برای شرکت در دوره عکاسی با ما تماس بگیرید

دلایل ایجاد ساعت طلایی عکاسی

حوزه عکاسی و فیلمبرداری از جمله هنرهایی می‌باشد که بسیار تحت تاثیر علوم فیزیک قرار گرفته و می‌گیرد. ساخت و دوربین عکاسی و فیلم برداری، اینکه نور چگونه می‌تابد و باز می‌گردد و … همگی از خصوصیات فیزیکی ماده ها هستند. ساعت طلایی عکاسی و ساعات آب، همگی در اثر تعامل نور با جو زمین تحت شرایط خاص ایجاد شده‌اند.

نور خورشید از پرتوها با طول موج ها و فرکانس های مختلفی تشکیل شده است. چشم انسان تنها قادر به دیدن طول موج های مرئی می‌باشد که در فرکانس بین 430 تا 770 تراهرتز قرار دارند. طیف مرئی باعش ایجاد رنگ هایی شده که ما در زندگی روزمره آنها را می‌بینیم.

طول موج هایی که از 430 تا 770 وجود دارند هر کدام باعث ایجاد رنگ های متفاوتی می‎شود. برای مثال نور آبی طول موجی تقریبا 475 نانومتر (nm) دارد، نور زرد تقریبا 570 nm و نور قرمز 650 nm است. زمانی که تمام طول موج های نور در نسبتی برابر قرار گیرند ما شاهد نور سفید هستیم. با این حال اگر نسبت ها تغییر کنند نور را به رنگی می‌بینیم که طول موج اصلی بدان رنگ است.این موارد در کلاسهای آنلاین عکاسی نیز مطرح میشود

ساعت طلایی و آبی در عکاسی
ساعت طلایی و آبی در عکاسی

علت ایجاد ساعت آبی عکاسی

برخورد طور موج های متفاوت خورشید بر جو اتمسفر زمین باعث باعث شکست و تغییر زاویه جهت حرکت پرتو و ایجاد رنگ های مختلف می‌شود. همین موضوع یکی از دلایل اصلی در ایجاد ساعت طلایی و ساعات آبی است. نوری که طول موجش کوتاه‌تر است (بنفش یا آبی) آسان تر از نوری با طول موج طولانی تر (زرد، نارنجی و قرمز) منتشر می‌شود. رنگ آبی آسمان نیز به علت شکست و بازتاب طول موج آبی در اتمسفر زمین می‌باشد.

در زمان طلوع و غروب خورشید، زاویه پرتوهای نور از اهیمت زیادی برخوردار هستند. در این مواقع، فاصله‌ای که نور باید طی کند تا به جو زمین برسد بیشتر خواهد بود. در زمان عکاسی، هر چه فاصله نور با شما بیشتر باشد تاثیرش بر روی نور با طول موج کوتاه‌تر بیشتر خواهد بود.

در هنگامی که خورشید در پایینترین حد خودش قرار دارد، نور آبی خورشید در جو پراکنده شده در حالیکه نور زرد، نارنجی و قرمز بدون پراکنده شدن باقی می‌ماند. این موضوع باعث میشود از میزان نور آبی که به شما میرسد کاسته شود و در نتیجه نور زیبای طلایی را ایجاد نماید.

اما زمانی که خورشید در زیر خط افق قرار بگیرد، طول موج های طولانتری از نور وارد جو می‌شود. نور کوتاهتر آبی که در جو منتشر شده به زمین منعکس می‌گردد و ساعت آبی را می‌سازد. با این نور و در این ساعت شما همچنان می‌توانید عکاسی کنید.

نحوه عکاسی در ساعات طلایی

نوری که در ساعت طلایی عکاسی ایجاد میشود یکی از ساده‌ترین شرایط عکسبرداری بوده و تقریبا هر سوژه‌ای را درخشان می‌کند. در ساعات طلوع و غروب آفتاب نسبت دینامیک صحنه ها کمتر از ساعات دیگر می‌باشد. بدین معنا که دوربین می‌تواند در یک قاب هم نقاط روشن و هم تیره را بگیرد.

کاهش کلی نور قادر به برجسته کردن قسمت های روشن تر است در حالیکه زاویه پایین، سایه های تیره و ناهنجار را به دلیل تابش نور مستقیم خورشید بوجود نمی‌آورد.

چه در ساعات طلایی و چه در ساعات آبی، میزان نور خیلی سریع تغییر کرده و در فاصله 10 دقیقه یک یا دو استاپ افت خواهد داشت. اگر از قبل به درستی تنظیمات دروبینتان را انجام نداده باشید، در آخر به تصاویری دست خواهید یافت که یا زیادی روشن یا زیادی تاریک شده‌اند.

دوربینتان را در وضعیت aperture priority قرار دهید. در ساعات طلایی با اینکه چشمتان به خوبی اطراف را می‌بیند، اما دوربین نمی‌تواند به درستی نور اطراف را تشخیص دهد. برای این منظور از سرعت شاتر پایین، دیافراگم بازتر یا ISO سریعتر اقدام به عکاسی نمایید.

نحوه عکسبرداری در ساعت آبی

در ساعات آبی نیز همانند ساعت طلایی عکاسی، نور کافی وجود خواهد داشت اما باید بسیار تیز و سریع باشید. تغییرات نوری در این زمان زودتر و سریعتر از حالت طلایی رخ می‌دهد. در انتخاب سوژه‌تان برای عکاسی در ساعت آبی دقت داشته باشد. عکاسی پرتره یا چهره برای این مواقع اصلاً مناسب نیست اما بعضی از بهترین مناظر و به ویژه تصاویر دریا در این زمان گرفته می‌شوند.

برای عکسبرداری در ساعات آب نیاز به سه پایه و سرعت طولانی تر شاتر دارید. اگر سه پایه ندارید و یا ترجیح می‌دهید با دست عکاسی کنید، ISO را بالا ببرید. در شرایطی که نور کم است، ساعت آبی بهترین زمان برای‌گرفتن عکس هایی با نوردهی طولانی مدت میباشد.

اگر می خواهید با دست عکس بگیرید ISO را بالا ببرید. در شرایطی که نور کم است، ساعت آبی بهترین زمان برای‌گرفتن عکس هایی با نوردهی طولانی مدت است. حتی بدون فیلتر تراکم خنثی نیز قادر خواهید بود عکس هایی با سرعت بیش از 10 ثانیه از طریق دیافراگم متوسط و ISO پایین بگیرید.

یکی از بهترین سوژه ها برای نورپردازی در عکاسی به صورت طولانی مدت خصوصا در ساعت آبی، عکسبرداری از آب در حال جریان است. با ناپدیدشدن تدریجی نور و ظهور شب باید عکس گرفتن را متوقف کنید.

ساختن ساعت طلایی با فتوشاپ

گاهی مواقع شما نمی‌توانید در زمان درست ساعت طلایی عکاسی کنید اما همچمان تمایل دارید که تصاویری با ویژگی های آن ساعات بوجود آورید. خوشبختانه با پیشرفت و توسعه های نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و یا Knoll Light Factory به راحتی میتوانید عکس های ساعت طلایی برای خودتان ایجاد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *