طراحی لباس یکی از انواع هنرهای مهم و کاربردی در صنعت مد و شکلی از هنر است که در طی آن به ساخت و طراحی انواع لباس برای سنین مختلف و اکسسوری های دیگر پرداخته می شود. برای شروع فعالیت در حوزه طراحی لباس، اولین اصل داشتن ایده های خلاقانه و به روز است که یک طراح را از دیگران متمایز می کند. علاوه بر این، در کنار شروع طراحی لباس، خیاطی کردن و دوخت لباس با توجه به الگوهای تعیین شده مهم‌ترین اصل تولید و تحویل یک لباس است؛ اما ممکن است که برای دوره طراحی لباس یادگیری خیاطی لازم و ضروری نباشد.

یکی از رشته های خاصی که در طراحی لباس به عنوان شاخه‌ای حرفه‌ای و جدا در نظر گرفته می شود و طرفداران زیادی هم دارد، طراحی لباس کار می باشد. فعالیت در این عنوان می تواند درآمد خوبی داشته باشد. مشاغل زیادی در هر کشور و ایران وجود دارند طراحی لباس کار متناسب با نوع محل کار برایشان اهمیت زیادی در حفظ پرستیژ مجموعه دارد. لباس کار بانوان و آقایان متفاوت است و با توجه به چهارچوب ها و کار موردنظر، جزئیات لباس ها ازجمله رنگ و نوع جنس آن ها انتخاب می شود.

 علاوه بر این، در روند طراحی لباس کار، عوامل مهمی ازجمله رنگ و جنس لباس، وضعیت جوی و آب و هوایی منطقه‌ای که فرد در آن مشغول کار است، ساعاتی از شبانه‌روز که قرار است از لباس کار استفاده شود، سمت فرد و … بستگی دارد. برای مثال برای کارگران راه‌سازی و پلیس ها باید لباسی با رنگ و پارچه منحصر به فردی انتخاب شود تا موقع شب و با شرایط نور کم، از بروز حوادث جلوگیری کند.

 

اصول طراحی لباس کار

پس از شروع فعالیت در حوزه طراحی لباس، بسیاری از افراد به دلیل کاربردی بودن طراحی لباس کار، این حوزه را به صورت تخصصی انتخاب می کنند. نکته مهم در این بخش این است که افراد زیادی تصور می کنند طراحی لباس و دوخت آن لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ در صورتی که این چنین نیست و تفاوت طراحی لباس و طراحی دوخت در بسیاری موارد دیده می شود. اهمیت طراحی لباس کار، علاوه بر حفظ ایمنی فرد، باعث ایجاد یکپارچگی و نظم و آراستگی افراد در محیط کار می شود و از این طریق به راحتی سمت فرد قابل تشخیص است. پس از انتخاب حوزه کاری و انتخاب طراحی نوع لباس کار، باید به اصول طراحی لباس کار توجه زیادی شود که در این قسمت به طور کامل به آن می پردازیم.

  • انتخاب رنگ متناسب با نوع کار: حتماً شما هم در محیط های مختلف متوجه تفاوت رنگ لباس افراد با سمت ها و شغل های متنوع شده‌اید. انتخاب رنگ مناسب برای هر کارمند یا کارگر باعث می شود نیروی کار با سایر افراد متفرقه و ارباب رجوع تفاوتی عمده داشته باشد. این تفاوت در مشاغل بیمارستانی به طور چشمگیری قابل تمایز است. برای مثال لباس بهیار، پزشک، پرستار، خدمه و … با یکدیگر هم در طراحی و هم در رنگ تفاوت زیادی دارد.
  • جزئیات نوع لباس: دومین اصل مهم در طراحی لباس کار، انتخاب جزئیات آن است. جزئیات باعث خاص و متفاوت به نظر رسیدن لباس در محیط های مختلف می ‌شوند. نوع برش لباس، انتخاب دکمه ها و نوع دوخت آن ها، فرم آستین ها و طراحی مدل یقه از مهم‌ترین جزئیات تأثیرگذار در اصول طراحی لباس کار به شمار می روند. این تفاوت در لباس کارگران ساختمانی، مکانیک ها، افراد شاغل در آشپزخانه و … نیز کاملاً مشخص است.
  • حفظ و ایجاد هارمونی در رنگ ها: پس از انتخاب رنگ متناسب با نوع محیط کار، یکی از مهم‌ترین پارامترها ایجاد و حفظ هارمونی هنگام طراحی است. برخی از لباس ها ممکن است از دو رنگ تشکیل شده باشد که بهتر است در چنین موقعیتی برای حفظ هارمونی از رنگ های متناسب با یکدیگر استفاده نمایید.
  • بافت و جنس پارچه: انتخاب بافت و جنس پارچه نیز از مهم‌ترین اصولی هستند که باعث ایجاد حس و برداشت های متفاوت می شوند. علاوه بر این، بر اساس نوع و محل کار باید در انتخاب جنس پارچه دقت زیادی شود. نرمی و زبری پارچه، سبک و سنگین بودن، غیر مشتعل بودن پارچه و ظاهر، جزء مهم‌ترین تفاوت ها در خرید پارچه مناسب هستند. علاوه بر این، جنس پارچه تأثیر زیادی در حفظ پاکیزگی و شستشوی آن دارد. لباس کار برخلاف سایر لباس ها ممکن است چندین بار در هفته نیاز به شستشو داشته باشد و به همین دلیل باید جنسی انتخاب شود که با چندین بار شستشو زیبایی و کارایی خود را از دست ندهد.
  • سایز لباس: افراد در محیط کار قرار است حداقل 8 ساعت فعالیت کنند و به همین دلیل سایز لباس و حفظ راحتی هنگام کار اهمیت زیادی دارد. در نتیجه باید به استاندارد بودن سایز آن و تنگ یا گشاد نبودن لباس توجه شود. پس از شروع طراحی و برش و دوخت لباس، میزان پارچه موردنیاز را تعیین و خریداری کنید.

فرایند طراحی لباس کار

پس از شناخت اصول مهم در طراحی لباس کار و انتخاب و خرید پارچه با رنگ متناسب، فرایند طراحی آغاز می شود. امروزه به دلیل استقبال زیاد افراد برای یادگیری طراحی لباس و دوخت آن، کلاس طراحی لباس در تهران و بسیاری از شهر های دیگر برگزار می شود که یکی از فعال‌ترین آموزشگاه ها در این زمینه، آموزشگاه هنر آموزی است. فرایند طراحی لباس کار به شرح زیر است:

برای شروع طراحی از یک مداد سربی خشک و سفت و ترجیحاً مداد H استفاده کنید. با این نوع مداد به آسانی می توانید علامت های اشتباه و ناقص را پاک و مجدداً طراحی نمایید.

به ژست های مختلف الگوی لباس توجه کنید. طراحی باید به گونه‌ای انجام شود که از زوایای مختلف طرح را به بهترین نحو نشان دهد. علاوه بر این، به ایجاد راحتی فرد حین راه رفتن، نشستن، کار کردن و … نیز توجه کنید. پس از این مرحله، رسم جزئیات طرح و رنگ کردن آن با رنگ های متناسب است. برای نشان دادن بهتر جزئیات و نمایان شدن رنگ های پارچه، توصیه می شود قسمت های مختلف بدن، رنگ و محل دکمه ها، آستین و غیره را هم‌رنگ آمیزی کنید. در صورتی که می خواهید طرح تکمیل شده را به کارفرما نشان دهید، آن را روی یک سطح مسطح رسم و رنگ آمیزی کنید.

برای شروع یادگیری طراحی لباس روش های مختلفی وجود دارد که انتخاب شرکت در یک دوره آموزش طراحی لباس آنلاین بهترین روش است. آموزشگاه هنر آموزی به دو صورت آنلاین و حضوری و در چندین ترم طراحی لباس را به طور کامل آموزش می دهد. این کلاس ها در یک سطح برگزار شده و برای شروع یادگیری نیاز به داشتن پیش زمینه و سابقه فعالیت مرتبط نخواهید داشت. آموزش طراحی لباس از 0 تا 100 و از مقدماتی تا پیشرفته به صورت جامع و کاملاً تعاملی برگزار می شود و حتی پس از کلاس آنلاین نیز می توانید سؤالات خود را از پشتیبان این دوره بپرسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *