یکی از رایج‌ترین سبک‌های عکاسی، عکاسی پرتره در طبیعت است. در حقیقت هدف از عکاسی طبیعت پرتره، ثبت ظاهر و ویژگی‌های فیزیکی یک فرد یا یک شی در مناظر طبیعی است. نکته مهم در عکاسی طبیعت پرتره این است که تصاویر ممکن است صریح یا ژست تمام بدن یا کلوزآپ باشند. به هر شکل، صورت و چشمان سوژه معمولاً در فوکوس هستند. نور و پس زمینه در این سبک عکاسی به انتقال لحن و احساسات کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم به آموزش عکاسی پرتره در طبیعت بپردازیم و ترفندهای آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش عکاسی پرتره در طبیعت

عکاسی طبیعت پرتره سبکی از عکاسی است که سوژه‌های انسانی را در مناظر طبیعی به تصویر می‌کشد. جالب است بدانید که عکاسی پرتره از ابتدای عکاسی، زمانی که لویی داگر داگرئوتایپ را در سال 1839 اختراع کرد، وجود داشته است – همان سالی که رابرت کورنلیوس دوربین را به سمت خود نشانه گرفت و اولین عکس پرتره سلفی در جهان را گرفت. به این ترتیب زمینه برای ظهور عکاسی پرتره به عنوان یک سبک هنری خاص فراهم گردید. در این روش عکاسی اصل بر این است که لنز دوربین بر روی صورت و چشم و حتی جهت نگاه سوژه متمرکز شود. به طور کلی با کم رنگ کردن پس زمینه و تمرکز بر روی سوژه اصلی، عکس‌های حرفه‌ای بسیار زیبایی ثبت می‌شود که عموماً از آن‌ها به عنوان عکس پرتره یا عکاسی پرتره در طبیعت یاد می‌شود.

در زیر چند تکنیک عکاسی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود عکس‌هایتان و تبدیل پرتره‌های خوبتان به پرتره‌های عالی استفاده کنید:

منبع نور خود را جهت عکاسی پرتره در طبیعت پخش کنید.

 در هنگام انتخاب فضای مناسب جهت عکاسی طبیعت پرتره، توجه به میزان تابش نور از یک منبع غیرمستقیم بسیار مهم و حیاتی است. نور مستقیم و تند یا آفتاب کامل می‌تواند سایه‌های تیره ناخواسته ایجاد کند یا رنگ‌های غیر طبیعی به پوست بدهد. در نتیجه شاهد کیفیت قابل قبول در عکس های ثبت شده نخواهیم بود. بهتر است از یک دیفیوزر مانند یک جعبه نرم یا یک صفحه سفید استفاده کنید تا نور را ملایم کند و جلوه‌ای جذاب‌تر ایجاد نماید.

موقعیت مناسب خود را جهت عکاسی طبیعت پرتره انتخاب نمایید

 می‌توانید با زیر پا گذاشتن قانون یک سوم و عکاسی در زوایایی که به‌خوبی ترکیب نشده‌اند یا حتی در سطح چشم سوژه، چشم‌انداز جدیدی به عکس‌هایتان بیاورید. سعی کنید در زوایای مختلف و فواصل مختلف از اطراف مدل خود عکس بگیرید. از منظر هوایی یا از کناره عکس بگیرید، ژست‌های مدل خود را تغییر دهید یا حتی یک عکس صریح را امتحان کنید تا جذاب‌ترین زاویه را برای پرتره آن‌ها پیدا کنید.

دیافراگم را برای عکاسی طبیعت پرتره تغییر دهید

دیافراگم باز عمق میدان کم ایجاد می‌کند، پس زمینه را محو کرده و سوژه شما را به کانون اصلی تبدیل می‌کند. با این حال، اگر بیش از یک سوژه دارید (مانند یک پرتره خانوادگی)، دیافراگم کوچکتر همه را در فوکوس نگه می‌دارد.

سوژه‌های جانبی را برای عکاسی طبیعت پرتره امتحان کنید.

از اشیاء موجود در پیش زمینه مانند شاخ و برگ یا معماری، عکس بگیرید تا عنصری پویاتر در ترکیب بندی خود داشته باشید. یک لنز طولانی‌تر می‌تواند به محو شدن اشیاء جلو کمک کند، فوکوس را روی سوژه‌های شما متمرکز سازد و یک جزء زیباشناختی جالب به عکس شما اضافه کند. عکاسی از میان اشیاء شفاف می‌تواند الگوها یا بازتاب‌های منحصر به فردی ایجاد کند، در حالی که عکاسی از طریق چیزی مانند حصار می‌تواند کادربندی جالبی را در اطراف سوژه شما ایجاد نماید. پیشنهاد می‌کنیم سوژه خود را از طریق ویترین فروشگاه یا بین شاخه‌ها برای ترکیب بندی پویاتر ثبت کنید.

برای عکاسی پرتره در طبیعت از ژل استفاده کنید

 ژل‌ها می‌توانند به تغییر حال و هوا یا تغییر دمای رنگ پرتره شما کمک کنند. اگر عکس‌برداری شما رنگ پوست غیرطبیعی یا رنگ‌های عجیب و غریب تولید می‌کند، ممکن است مجبور شوید دمای نور خود را تنظیم کنید. اگر در یک روز ابری عکاسی می‌کنید، ممکن است از ژل نارنجی دمای رنگ (CTO) استفاده کنید تا محیط را گرم‌تر کند. برعکس، اگر تصاویر شما خیلی گرم به نظر می‌رسند، ممکن است بخواهید از ژل آبی با دمای رنگ (CTB) برای خنک کردن آن استفاده کنید.

اهمیت استفاده از ژل‌ها در عکاسی پرتره در طبیعت

ژل‌ها می‌توانند به تغییر حال و هوا یا تغییر دمای رنگ پرتره شما کمک کنند. اگر عکس‌برداری شما رنگ پوست غیرطبیعی یا رنگ‌های عجیب و غریب تولید می‌کند، ممکن است مجبور شوید دمای نور خود را تنظیم کنید. اگر در یک روز ابری عکاسی می‌کنید، ممکن است از ژل نارنجی دمای رنگ (CTO) استفاده کنید تا محیط را گرم‌تر کند. برعکس، اگر تصاویر شما خیلی گرم به نظر می‌رسند، ممکن است بخواهید از ژل آبی با دمای رنگ (CTB) برای خنک کردن آن استفاده کنید. سطح دما در کیفیت عکسی که می‌خواهید ثبت کنید تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای محیط خود برنامه‌ریزی کنید.

عکاسی پرتره در طبیعت را با ویرایش و پس پردازش به پایان برسانید.

 روتوش و بهبود عکس های خود با نرم افزار ویرایش می‌تواند به صحنه شما ظاهر نهایی مورد نیاز را بدهد. چه نیاز به برش دادن یک لبه ناخواسته، روشن کردن یک سایه حواس پرت کننده یا تغییر پس زمینه عکس خود داشته باشید، با برنامه های ویرایش و عملکرد آن‌ها آشنا شوید تا عکاسی پرتره خود را به سطح بالاتری برسانید. به طور حتم توجه به این نکته می‌تواند به شما کمک کند تا عکس هنری زیبایی بگیرید.

اصول عکاسی پرتره در طبیعت

در هنگام عکاسی پرتره در طبیعت، توجه به یک سری اصول حرفه ای مهم و اساسی است. به طور مثال فلاش دوربین یک ویژگی ضروری است که نور را به عکس های شما می تاباند اما همیشه نور مورد نیاز شما را تأمین نمی‌کند. برخی از فلاش‌ها، به خصوص اگر در هد شات از نمای نزدیک استفاده شوند، می‌توانند چهره سوژه را شسته و نامتناسب نشان دهند. فلاش خارج از دوربین برای تغییر شرایط نور برای افزایش کنتراست و کنترل سایه‌ها در پرتره‌های شما مفید است و از نظر بصری جذاب‌تر و پویاتر می‌شود. در حالی که نور طبیعی می‌تواند برای عکاسی پرتره در فضای باز عالی باشد، نور مستقیم خورشید گاهی اوقات می‌تواند بسیار زیاد باشد. می‌توانید از نور بارق خارجی برای نوردهی کم نور موجود استفاده کنید و از نور خود برای ایجاد یک عکس کاملاً روشن استفاده نمایید.

تجهیزات لازم برای عکاسی پرتره در طبیعت

در تجهیزات لازم برای عکاسی پرتره در طبیعت، لنز 50 میلی‌متری به عنوان یک لنز تله فوتو با رده متوسط ​​در نظر گرفته می‌شود. این لنز با طول استاندارد خود باعث می‌شود تا بسیاری از طرفداران عکاسی پرتره در طبیعت از آن استفاده کنند. با توجه به اینکه در این حالت، طول صحنه معمولی به نظر می رسد بهتر است از یک لنز بلندتر، مانند لنزهای 85 تا 200 میلی‌متری استفاده نمایید تا فشرده‌سازی تصویر بهتری را بدون ایجاد تغییر در پیکسل‌ها ایجاد کنید. فاصله کانونی بیشتر می‌تواند پس‌زمینه شما را به سوژه نزدیک‌تر کند، بوکه (تاری پس‌زمینه) را افزایش دهد و تصویری پویاتر ایجاد نماید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره در طبیعت

یک دوربین دیجیتال DSLR یا بدون آینه به شما امکان می دهد جنبه‌های مختلف ترکیب بندی عکس خود را دست‌کاری کنید. هنگامی که نحوه کار با دوربین خود را دانستید، می‌توانید ISO و جبران نوردهی را برای تغییر نور تنظیم کنید یا بسته به اینکه پرتره شما ثابت است یا در حال حرکت است، سرعت شاتر را تغییر دهید. می‌توانید عمق میدان خود را تنظیم کنید تا فوکوس واضح بر روی ویژگی‌های صورت مدل خود را افزایش دهید و پس‌زمینه حواس‌پرتی را محو کنید، یا از عمق عمیق‌تر با لنز زاویه باز برای پرتره محیطی‌تر استفاده کنید.

جمع بندی

عکاسی پرتره در طبیعت یک سبک هنری خلاقانه است که به نوبه خود باعث خلق تصاویر شگفت انگیزی می‌شود.

در این روش عکاسی اصل بر این است که لنز دوربین بر روی صورت و چشم و حتی جهت نگاه سوژه متمرکز شود. به طور کلی با کم رنگ کردن پس زمینه و تمرکز بر روی سوژه اصلی، عکس های حرفه ای بسیار زیبایی ثبت می‌شود که عموماً از آن‌ها به عنوان عکس پرتره یا عکاسی پرتره در طبیعت یاد می‌شود.

سوالات متداول

عکاسی پرتره در طبیعت بر روی چه قسمت هایی فوکوس می‌کند؟

نکته مهم در عکاسی طبیعت پرتره این است که تصاویر ممکن است صریح یا ژست تمام بدن یا کلوزآپ باشند. به هر شکل، صورت و چشمان سوژه معمولاً در فوکوس هستند.

ژل‌ها چگونه به کیفیت رنگ در عکاسی پرتره کمک می کنند؟

اگر در یک روز ابری عکاسی می‌کنید، ممکن است از ژل نارنجی دمای رنگ (CTO) استفاده کنید تا محیط را گرم‌تر کند. برعکس، اگر تصاویر شما خیلی گرم به نظر می‌رسند، ممکن است بخواهید از ژل آبی با دمای رنگ (CTB) برای خنک کردن آن استفاده کنید. سطح دما در کیفیت عکسی که می‌خواهید ثبت کنید تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای محیط خود برنامه‌ریزی کنید.

استفاده از لنزهای بلندتر چه تأثیری بر عکس های پرتره می‌گذارد؟

یک لنز بلندتر، مانند لنزهای 85 تا 200 میلی‌متری باعث می‌شود تا فشرده‌سازی تصویر بهتری را بدون ایجاد تغییر در پیکسل‌ها ایجاد کنید. فاصله کانونی بیشتر می‌تواند پس‌زمینه شما را به سوژه نزدیک‌تر کند، بوکه (تاری پس‌زمینه) را افزایش دهد و تصویری پویاتر ایجاد نماید.

تأثیر میزان تابش نور در کیفیت عکس های پرتره چگونه است؟

در هنگام انتخاب فضای مناسب جهت عکاسی طبیعت پرتره، توجه به میزان تابش نور از یک منبع غیرمستقیم بسیار مهم و حیاتی است. نور مستقیم و تند یا آفتاب کامل می‌تواند سایه‌های تیره ناخواسته ایجاد کند یا رنگ های غیر طبیعی به پوست بدهد.

روتوش و بهبود عکس ها با نرم افزار ویرایش چگونه می‌تواند به صحنه شما ظاهر نهایی مورد نیاز را بدهد؟

چه نیاز به برش دادن یک لبه ناخواسته، روشن کردن یک سایه حواس پرت کننده یا تغییر پس زمینه عکس خود داشته باشید، با برنامه های ویرایش و عملکرد آن‌ها آشنا شوید تا عکاسی پرتره خود را به سطح بالاتری برسانید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *