مراحل طراحی روی پارچه

مراحل طراحی روی پارچه


نقاشی یا همان طراحی رویه پارچه یکی از خلاقانه‌ترین و زیباترین هنرها در حوزه مد و فشن می‌باشد. شما بواسطه این فرایند می‌توانید هر نقش و نگاری که در ذهن دارید را روی پارچه موردنظرتان پیاده سازی کنید. اگر توانایی نقاشی روی بوم را دارید، برای این فرایند دیگر لازم نیست نگران باشید. اساس و پایه نقاشی روی پارچه همانند نقاشی روی بوم است و تنها در موارد جزئی با یکدیگر تفاوت دارند.

برای درک و فهم بهتر از چگونگی طراحی روی این بستر، در ادامه به معرفی مراحل آن می‌پردازیم. البته لازم است این نکته را بار دیگر خدمتتان عرض کنم که نقاشی یک هنر کاملاً ذوقی است. اگر به آن علاقه‌اید ندارید توصیه میکنم وقت و هزینه خود را در این زمینه صرف نکنید. مراحل نقاشی روی پارچه به شرح زیر است:

شستن و اتو کردن پارچه جهت طراحی روی آن

با اینکه این مرحله بسیار ساده است، اما در عین حال بسیار مهم است. شما باید پیش از آنکه شروع به طراحی نمودن روی پارچه کنید نمایید، ابتدا لازم است آنرا به خوبی بشویید. خصوصاً اگر قرار است روی پارچه‌ای که قرار است بعدا آنرا چندین بار بشورید، نقاشی کنید. درواقع شستن پارچه، آن را آمادۀ اجرای نقاشی می‌کند.

اما شستن پارچه هایی مانند مبلمان، کیف و به طور کلی پارچه هایی قرار نیست آنها را چبعدا چندین بار بشویید، شستن پارچه پیش از نقاشی الزامی نیست. پارچه ای را که می‌خواهید نقاشی کنید، بعد از شستن اتو نمایید. چراکه وجود چین و چروک باعث نافرم شدن طرح روی پارچه می‌شود.

آماده کردن فضای کار

فضا کاری و تجهیزات لازم را برای نقاشی روی پارچه آماده کنید. بهتر است رو یک سطح صاف، تمیز و بدون برآمدگی که با پلاستیک نیز پوشانده شده شروع به کار کنید. وجود پلاستکی باعث می‌شود که سطح کف یا میز کار شما لکه دار نگردد. سپس پارچه یا لباسی که قرار است روی آن طراحی کنید را به خوبی بکشید تا فاقد هرگونه موج و برجستگی روی آن باشد.

همچنین برای زمان نقاشی کردن می‌توانید یک صفحه‌ی فوم تهیه کرده و پارچه را روی آن قرار دهید تا چروک نشود. از سنجاق نیز می‌توانید جهت فیکس نمودن پارچه استفاده کنید. به طور کلی سطح پارچه تان نباید چین و چروک داشته باشد. برای نقاشی روی تیشرت، یک کاغذ ضخیم یا یک تکه پلاستیکی ساده درون آن قرار دهید تا رنگ به قسمت های دیگر لباس نفوذ نکند.

برای تجهیزات نقاشی نیز در مطلب تجهیزات موردنیاز برای نقاشی روی پارچه تمام نکات لازم و نحوه استفاده از آنها را برای شما ذکر کردیم.

نقاشی روی پارچه

تکنیک ها و روش های مختلفی جهت طراحی روی پارچه وجود دارد. می‌توانید به طور مستقیم، طرح خود را روی پارچه بکشید و یا می‌توانید از هرکدام از روش های پیاده‌سازی طرح استفاده نمایید. به طور کلی تکنیک های نقاشی روی پارچه بسیار شبیه به نقاشی روی بو است. نقاشی لایه لایه، استفاده از نمک، چاپ باتیک، استنسیلینگ یا شایلون، ماربلینگ، رنگ پاششی و … از جمله تکنیک های نقاشی است.

پس از انتقال طرح خود روی پارچه، قلم مو را به رنگ آغشته کنید و دست به کار نقاشی شوید. بهتر است برای هر رنگ، از یک قلم موی مجزا استفاده کنید. از این طریق رنگتان مات و چرک نشده و ظاهری شفاف خواهد داشت. ابتدا طرح کلی را بکشید، سپس از بیرون به داخل مشغول رنگ آمیزی شوید و طرح را پر کنید. برای پر کردن فضاهای خالی، از حرکت های ظریف و با دقت استفاده کنید.

مخلوط کردن رنگ

از مخلوط و ترکیب کردن رنگ های مختلفی می‌توانید به رنگ های خارق العاده و جذابی برسید. شما می‌توانید به طیف های رنگی گوناگون که از ترکیب یک یا دو رنگ ساده، با نسبت های متفاوت، بدست می‌آید، برسید. همانطور که می‌دانید قرمز، آبی و زرد، رنگ های اصلی هستند. با تلفیق این رنگ ها در نسبت های مختلف، می‌توانید طیف های گوناگون رنگ های ثانویۀ (بنفش، سبز و نارنجی) بی‌نظیری بسازید.

وقتی رنگ های ثانویه با هم مخلوط می‌شوند، طیف کاملی از رنگ های سوم حاصل می‌گردد. بر این اساس می‌توانید تنها با سه رنگ اصلی، به هر رنگی که مدنظرتان است برسید و با آن نقاشی خود را شروع کنید.

  • نسبت های مختلف رنگ قرمز و آبی، طیف های متنوع رنگ بنفش را برای شما ایجاد می‌کند.
  • درصدهای متفاوت رنگ قرمز و زرد، طیف های متنوع رنگ نارنجی را بوجود می‌آورد.
  • نسبت های گوناگون رنگ زرد و آبی، طیف های متنوع رنگ سبز را به همراه دارد.

لازم به ذکر است که به هر رنگی، سفید اضافه کنید آن رنگ سبک‌تر شده و سایه‌ای پاستیلی  به دست می‌آید.

رعایت دستور العمل اتو زدن

پس از آنکه طراجی روی پارچه تان به اتمام رسید، باید صبر کنید. به طور کلی باید قبل از پوشیدن، شستن یا اتو کردن ، 24 ساعت زمان بدهید تا لباس یا پارچه کاملاً خشک شود. پیش از اتو کردن کار، به برچسب ها یا تیکت های دستورالعمل و درجه حرارت توجه نمایید.

چراکه میزان گرمایی که باید پارچه متحمل آن شود بسیار مهم است؛ عدم تنظیم حرارت می‌تواند پارچه را خراب کرده و طرح شما را از بین ببرد.. برای مثال، دستورالعمل اتو کردن پارچۀ حریر با پارچۀ مبلمان، بسیار متفاوت است.

اگر پارچه ای دارید که ترجیح می دهید آن را اتو نکنید (مانند چرم یا پارچه بافته شده)، می‌توانید از یک سشوار ساده جهت خشک کردن رنگ استفاده نمایید. پارچه یا لباس را باید حدود 30 دقیقه حرارت داده تا کاملاً خشک شود.

نکات شستن ماده رنگ شده

توجه داشته باشید که تا حدود 5 روز نباید محصول رنگ شده را بشویید. این حداقل زمانی است که برای خشک شدن کامل رنگ طراحی شده روی پارچه لازم دارید. هنگام شستن لباس، آن را از داخل برگردانید. برای سالم ماندن طرح، بهتر است آن را با دست و به صورت ملایم بشویید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *