پرتره در فضای باز

عکاسی پرتره در فضای باز یکی از شاخه های عکاسی است که در آن از چهره انسان عکس گرفته می‌شود. عکاسی پرتره درواقع یکی از مشهورترین سبک ها است که توسط عکاسان تازه وارد و حرفه‌ای انجام می شود. یک عکاس پرتره حرفه‌ای با استفاده از تکنیک های عکاسی مثل نور، رنگ ها و ترکیب بندی عکس های باکیفیتی می گیرد.

عکاسی پرتره در فضای باز چیست

به تازگی همه به عکاسی پرتره در فضای باز حسابی علاقه‌مند شده‌اند، بعضی ها از همین دوربین های موبایل خود برای عکاسی استفاده می کنند و برخی عکاسان دوربین های حرفه‌ای را ترجیح می دهند و از دوربین های بهتری استفاده می کنند. عکاسی پرتره در فضای باز یکی از محبوب‌ترین عکاسی هاست و کاربرد آن معمولاً برای عکس پروفایل است. در عکاسی پرتره فضای باز با نور طبیعی محیط، تجهیزات عکاسی مثل دوربین و لنز بسیار مهم است و در عکاسی پرتره در آتلیه، زمینه های سفید، سیاه و رنگی و تجهیزات نوری مؤثر هستند.

اصول عکاسی پرتره در طبیعت

چه در حال عکاسی پرتره در فضای باز از دوستان هستید، چه در استودیو بسته عکس می گیرید و چه در حال عکاسی پرتره در طبیعت هستید، رعایت یک سری اصول به شما کمک می کند که عکس های پرتره بهتری بگیرید. درواقع یکی از زیباترین بخش های عکاسی، مبحث عکاسی پرتره در طبیعت است که بایستی با در نظر گرفتن المان های مختلف، به بهترین شکل ممکن صحنه زیبایی که پیش رو دارید را با لنز دوربین ثبت کرده و به نمایش بگذارید.

سرعت شاتر

به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما دوربین را در دست نگه‌داشته‌اید، سرعت شاتر باید تقریباً متقابل از فاصله کانونی یا سریع‌تر باشد؛ به عبارت دیگر، اگر فاصله کانونی 30 میلی‌متر باشد، سرعت شاتر باید حداقل 1/30 ثانیه باشد. البته، برای هر قانون استثنائی وجود دارد. گاهی اوقات، اگر لنز تثبیت کننده تصویر برای جابجایی لرزش دوربین باشد، می توانید تقلب کنید و کمی کندتر بروید. برخی مواقع نیز ممکن است طبق تجربه و دانش خود بخواهید تصویر را با سرعت شاتر آهسته‌تر نشان دهید…

جبران نوردهی

یک مشکل رایج در هنگام عکاسی پرتره در فضای باز از چهره افراد با رنگ پوست تیره، کمبود نور کافی می باشد. برای رفع این مشکل حل می شود و همچنین در مواقعی که از حالتی AV مشکل، می توانید از امکان جبران نوردهی در دوربین خود کمک بگیرید; می توانید با دست‌کاری در آپشن ها، exposure compensation که مربوط به تنظیمات نور دوربین می باشد چهره شخص را روشن‌تر از پس زمینه آن کنید.

ژست گرفتن

طرز ایستادن سوژه شما، ژست گرفتن و حالت چهره او تأثیر شگفت‌انگیزی در نتیجه کار خواهد داشت. یک تغییر ناچیز در حالت چهره مدل تغییر شدیدی در کل احساس عکس خواهد داشت. در هنگام عکس‌برداری سعی کنید آن طیف از احساسی را به عکس تزریق کنید که می‌خواهید بعد از پایان کار و موقع نگاه انداختن به عکس آن را دریافت نمایید.

ترکیب بندی

تمام موارد ترکیب ‌بندی مانند خطوط راهنما و قانون یک سوم، می‌توانند در عکاسی پرتره در فضای باز نیز اعمال شوند. سوژه، تمرکز اصلی عکس است و می ‌خواهیم توجه بیننده مستقیماً به‌ سمت سوژه برود؛ بنابراین باید از عواملی که توجه بیننده را از سوژه می‌گیرند دوری کنیم. یک روش دوری از این عوامل برای پس‌زمینه، استفاده از گشودگی دیافراگم بالاتر و فوکوس روی سوژه و تار کردن پس ‌زمینه است؛ اما استفاده از تکنیک ‌های ترکیب ‌بندی نیز به این مورد و بهتر شدن عکس ها کمک زیادی می ‌کند.

آموزش پرتره در فضای باز

نکات عکاسی پرتره در فضای باز

در سایه عکاسی کنید

نور مستقیم خورشید آزاردهنده است و باعث می شود سوژه شما با چشمانی نیمه باز به دوربین نگاه کند. با افزایش نور، سایه ها عمیق‌تر شده و تراز سفیدی به خوبی به دست نخواهد آمد. تنها ایرادی که در عکاسی پرتره در فضای باز در سایه وجود دارد سایه‌ای شیری رنگ در صورت سوژه است که آن را می توان با تغییر تراز سفیدی به حد نرمال و خنثی رساند.

میزان و شرایط نور و روشنایی فضای مورد نظر قبل از شروع به عکاسی باید برنامه کاملی برای تنظیمات پرتره و تنظیمات دوربین و نور و روشنایی فضا داشته باشید. ممکن است سوژه خود را برای تهیه عکاسی پرتره در فضای داخلی قرار دهید و یا اینکه او علاقه داشته باشد عکس پرتره خود را در یک فضای باز بگیرد؛ در این صورت در هر دو فضا باید از نظر نور و روشنایی تنظیمات خاصی انجام شود.

توجه به چشم ها

هنگام عکاسی پرتره تأکید بیشتر روی چشم های شخص است. دقت کنید که شرایطی چون نور محیط را می توانید کنترل کنید، ولی اگر چشم ها در عکس واضح نباشند تمام تصویر دچار اشکال می شود. به‌طور کلی باید بدانید که اساسی‌ترین نکته و ویژگی در عکاسی پرتره تمرکز بر روی چشم های شخص است. تمامی این نکات را به صورت عملی در کلاس های هنرآموزی تمرین خواهید کرد.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره در فضای باز

دوربین خود را بر روی مُد نوردهی دستی (M) تنظیم کنید تا کنترل خلاقانه تری به نوردهی به شما بدهد. مطمئناً کار با این مُد وقت بیشتری خواهد گرفت، اما شما خیلی بهتر از دوربین می توانید تشخیص دهید که می خواهید تصویر نهایی چطور به نظر برسد.

عکاسی پرتره در فضای باز در زیر نور شدید خورشید ممکن است سایه هایی شدید روی صورت سوژه ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از آن لازم است از فلاش استفاده کنید. آسان‌ترین راه برای انجام این کار تنظیم کردن آن بر روی نوردهی اتوماتیک TTL است که قدرت آن را به‌صورت اتوماتیک افزایش یا کاهش می دهد. همچنین از جبران نوردهی برای تنظیم کلی نوردهی استفاده کنید.

اگر در حین عکاسی سوژه شما در سمت چپ یا کادر قاب تصویر قرار دارد، ممکن است نیاز داشته باشید نقطه فوکوس دوربین را بسته به موقعیت سوژه در داخل کادر تغییر دهید. در این شرایط، ممکن است حتی به فوکوس دستی یا استفاده از قفل فوکوس نیاز پیدا کنید. در مُد فوکوس AF-S، تنها کاری که باید انجام دهید، فوکوس روی سوژه را انجام دهید و شاتر را به‌صورت نیمه بفشارید؛ سپس ترکیب بندی مورد نظر را انجام دهید و برای گرفتن عکس دکمه شاتر را به‌صورت کامل فشار دهید.

ژست عکاسی پرتره در فضای باز

یکی از جذاب‌ترین نوع عکس های ثبت شده به وسیله ی دوربین، عکس پرتره است. یک عکس پرتره ی عالی می تواند لحظات زیبایی را از زندگی فرد ثبت نماید. اگر شما با فرم ایستادن و ژست عکس آشنا باشید می توانید عکس های بی‌نظیری را از مدلتان ثبت کنید. در اینجا چند مورد ژست عکاسی پرتره در فضای باز را شرح خواهیم داد.

  1. ژست نشسته: این ژست پرطرفدار است و تغییرات زیادی در آن قابل اعمال است و می تواند احساسات مختلفی از حس قدرت گرفته تا حس آرامش را به مخاطب منتقل کند.
  2. ژست مچ پا: این ژست یکی از بهترین ژست های پرتره برای خانم ها است زیرا برای هر نوع بدنی مناسب است این ژست غیررسمی ولی جذاب است، زیرا پاهای مدل را بلندتر می کند و فرم لگن را باریک‌تر نشان می دهد. این ژست در حالت نشسته هم گرفته می شود و عکس را شگفت‌انگیزتر می کند.
  3. تکیه دادن: زمانی که مدل به طرزی با شکوه به یک دیوار تکیه می دهد، ژستی خیره کننده را خلق می کند. این ژست، فضای رسمی و غیر رسمی را به هم می آمیزد. نکته کلیدی در خلق عکسی عالی، این است که مدل صاف بایستد.

عکس پرتره در فضای باز

چطور در فضای باز عکس پرتره بگیریم

هر عکاس پرتره در موقعیت خارج از استودیو، با چالش‌های خاصی مانند توجه به جزئیات مربوط به سوژه مورد نظر، پوز سوژه، نورپردازی و ترکیب‌ بندی رو به روست. شاید یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات عکاسان غیرحرفه‌ای در محیط باز، عدم توجه کافی به صحنه پس زمینه عکس پرتره است. عکاسانی که به اندازه کافی به جزئیات موجود در کادر عکسشان دقت نمی ‌کنند، نتیجه کارشان عکس هایی خواهد بود که در آن ها تمرکز کافی بر روی سوژه وجود ندارد. قبل از هر چیزی باید بدانید که عکس پرتره با سوژه ارتباط تنگاتنگی دارد. چنانچه بتوان با سوژه گفتگو کرد بهتر می توان به حرکات و رفتارهای شخصی وی پی برد. برای تهیه پرتره‌ای خوب این موارد تأثیرگذار است. زاویه دوربین نسبت به سوژه و لنز مورد استفاده نیز باید به درستی انتخاب شود…

فاصله کانونی لنزهای استفاده شده باید به درستی تعیین شود. عمق میدان در لنزهای تله نسبت به لنزهای نرمال تفاوت آشکاری دارد که باید به آن توجه کرد. اگر به عکاسی پرتره علاقه دارید یا به ‌تازگی فعالیت در این زمینه را شروع کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در کلاس های هنرآموزی شرکت کنید و اصول عکاسی پرتره را به‌طور جامع و کامل آموزش ببینید. این آموزشگاه بهترین کلاس آموزش عکاسی در تهران است که به‌صورت تخصصی به آموزش عکاسی پرتره در فضای باز و طبیعت می‌پردازد.

جمع‌بندی

همه از دیدن عکس های پرتره لذت می برند، چه این عکس از یک خانواده، دوستان و یا حتی از یک چهره ی بانمک و جالب باشد. عکاسی پرتره در طبیعت از دسته بندی های عکاسی است که در بین عموم مردم از شهرت خاصی برخوردار است و بیشترین محبوبیت را بین مردم به خود اختصاص داده است. نوع عکاسی در زمینه های شخصی مثل عکاسی از دوستان، افراد خانواده و حتی خود عکاس نیز انجام می شود. یک عکاس پرتره حرفه‌ای با استفاده از تکنیک های عکاسی مثل استفاده از نور، رنگ ها و ترکیب بندی، عکس های باکیفیتی می گیرد.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *