پاکسازی پوست

احساس پوستی صاف ، شفاف و بدون آکنه بی نظیر است .تمیز کردن منظم پوست برای حفظ سلامت پوست و ظاهر بسیار مهم بوده و پاکسازی پوست صورت و بدن،یک روال مراقبت از پوست ،جهت تمیز کردن منافذ عمیق پوست به شمار می رود که برای انجام صحیح آن به مراحل دقیقی نیاز است. فواید پاکسازی پوست، از بین بردن آلودگی و سایر بقایای ناخواسته ای است که منافذ پوست را مسدود کرده و به پوست حالت کدر می دهد. در طول روز پوست صورت به طور مداوم با باکتری ها ، آلاینده ها ، ویروس ها ، آلودگی ها و سلول های قدیمی (مرده) پوست پوشیده می شود. شستشوی روزانه پوست این آلودگی ها را از بین می برد و به آن جلوه تازه ای می بخشد. بدون شستشو ، پوست با یک لایه ضخیم از خاک و لکه پوشانده می شود.

پاکسازی پوست بسیار مفید است و در نهایت پوستی تمیز ، زیبا و سالم برای شما ایجاد می کند. بدون شک ، پاکسازی پوست از بسیاری از مسائل و مشکلات پوستی جلوگیری می کند ، زیرا تمیز کردن پوست اولین و مهمترین نکته مراقبت از آن است. اگر منافذ پوست تمیز باشد ، درخشش بی نظیری به پوست می بخشد. در اینجا ما درباره بهترین مزایای پاکسازی و روش های پاکسازی پوست بحث خواهیم کرد. و اگر قبلاً به طور منظم این کار را انجام نمی دادید ، زمان مناسبی است که با بهره گیری از روش های ذیل اقدام به بهبود شرایط پوستی خود کنيد.

منظور از پاکسازی پوست چیست؟

تمیز کردن پوست برای پاک کردن آرایش، آلودگی ها، سلول های مرده پوست و چربی اضافی آن، بسیار مهم است. پاک سازی صبحگاهی نیز بسیار برای پوست مفید است، زیرا با از بین بردن سمومی که پوست در طول شب جذب کرده است ، باعث شادابی آن می شود. هدف از پاکسازی پوست پاک سازی آلودگی ها است تا پوست بتواند تعادل طبیعی خود را بازیابد. هر پوستی متفاوت است ، بنابراین باید روشی را انتخاب کرد که با توجه به نوع پوست مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از محصولاتی که پوست را به صورت سطحی تمیز می کنند ، آرایش را از بین می برند و صورت و گردن را ضد عفونی می کند مي توان سلامت پوست خود را حفظ کرد. با بخار ، منافذ باز می شوند و با محصولات پوستي خاص همه ناخالصی ها و آلودگي ها از بين مي روند. این محصولات با توجه به هر نوع پوست (خشک ، چرب ، ترکیبی و غیره) انتخاب می شوند. تمامی نکات و روش های مربوط به پاکسازی صورت در کلاس گریم و میکاپ هنر آموزی توضیح داده می شوند. برای شرکت در کلاس ها و اطلاع از شروع ترم ها با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

پوست توسط ماسک صورت آب رسانی می شود و علاوه بر ضد آفتاب ، از کرم برای محافظت از صورت نیز استفاده می شود. در صورت نياز ، پاکسازی حرفه ای و عميق پوست ممکن است با استفاده از سایر روش ها مانند اسکراب ، استفاده از اسید گلیکولیک ، محصولات خاص تر و غیره صورت پذيرد.

فواید و اهمیت پاکسازی پوست

گرچه تمام افراد پوست خود را دو بار در روز یک بار صبح و یک بار شب تمیز می کنند ، اما همیشه بقایای تجمع یافته ای وجود دارد که ممکن است باعث شود اکسیژن کامل به پوست نرسد به همین علت، بسیار مهم است که پوست صورت را ماهانه یک بار تحت یک پاکسازی پوست حرفه ای و قوی قرار داد تا یک رنگ درخشان و بسیار جوان تر از خود نشان دهد. مطمئناً همه تمایل به داشتن پوستی جوان و شفاف دارند اما این اتفاق یک شبه رخ نمي دهد ، پس باید از پوست به صورت منظم مراقبت کرد تا بتوان پوست مطلوب و درخشانی داشت.

مزایا و فواید اصلی پاکسازی پوست صورت را شرح می دهیم:

  1. تمام سلولهای مرده پوست از بین می روند و ناخالصی های جمع شده ی عمیق برداشته می شوند. پاکسازی باعث می شود که گرد و غبار و آلودگی پوست زدوده شود و پوست تمیز و صاف به نظر برسد ،. این روند پاکسازی، پوست درخشان و تمیزی را فراهم می کند.
  2. به پوست امکان اکسیژن رسانی داده می شود، بنابراین پوست به درستی نفس می کشد و روند بازسازی سلول که در شب انجام می شود با موفقیت انجام می گیرد.جوش های سرسیاه و آکنه برطرف می شوند.
  3. پیری را به تأخیر می اندازد ، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند و نتیجه آن یک پوست بسیار روشن ، صاف و ابریشمی است،زیرا وقتی منافذ پوست تمیز می شوند دیگر هیچ مشکل پوستی ایجاد نمی شود. سلولهای پایه را که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کنند ، فعال می کند. پاکسازی پوست لکه های تیره ، خطوط ریز و سایر موارد مضرپوستی را کاهش می دهد.
  4. پاک سازی بسیار برای پوست مفید است.زیرا پوست کثیف اجازه می دهد سایر مشکلات پوستی ایجاد شود. هنگامی که منافذ با ذرات خاک پر می شوند و در آنجا جمع می شوند نه تنها باعث ایجاد آکنه می شود بلکه پس از آن لکه های آکنه و سپس چین و چروک ها و زنجیره ای دیگر از مشکلات پوستی و در نهایت پیری زودرس شروع می شود ، تمیز کردن پوست به طور منظم اجازه جمع شدن خاک را نمی دهد و در سلولهای پوستی ، هیچ پیری زودهنگامی به وقوع نمی پیوندد.
  5. کار اصلی پاکسازی این است که به داخل منافذ پوستی نفوذ کند و منافذ را تمیز کند . سلولهای مرده پوست را از بین ببرد که این روند منجر به سفت شدن پوست می شود و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد . هر چه خاصیت کشش پوست بیشتر شود ، پوست براق تربه نظر می رسد.
  6. علائم خستگی در صورت کاهش می یابد. پاکسازی به تحریک سلولهای پوست ، اعصاب ، رگ ها و غیره کمک می کند. گردش خون را بهبود می بخشد و درخشش بی نظیری به پوست می دهد ، همچنین متابولیسم پوست را افزایش می دهد.
  7. پاکسازی پوست می تواند رنگ پوست را سبک کند.مطمئناً ، اگر پوست را تمیز نگه داشت ، احتمال ایجاد لکه های تیره وجود نخواهد داشت. در نتیجه پاکسازی پوست اغلب منجر به تمیز شدن صورت و تقویت رنگ پوست می شود.
  8. آسیب های ناشی از آفتاب با پاکسازی پوست قابل درمان است.مراقبت از پوست به صورت منظم باعث درمان مشکلات پوستی ناشی از نور مستقیم آفتاب می شود.
  9. پاکسازی پوست ازبروز بسیاری از آلرژی ها نیز جلوگیری می کند زیرا پوست کثیف می تواند باعث ایجاد بسیاری از آلرژی ها مانند خارش ، جوش ، آکنه ، کهیر و … شود . پاک سازی پوست اجازه نمی دهد آلرژی به پوست آسیب برساند.
  10. پاکسازی منظم، باعث حفظ رطوبت پوست می شود . از آنجا که پوست هیدراته تازه و مرطوب به نظر می رسد آبرسانی به پوست مهم است زیرا، خشکی و زبری آن را از بین می برد. پوست را متعادل می کند و با اثرات آلاینده های خارجی بر روی پوست مبارزه می کند ، که می تواند منجر به کاهش بروز مشکلات متعددی مانند چربی اضافی ، درخشش صورت ، آکنه ، خشکی ، تنگی ، قرمزی و … شود.

روش های پاکسازی پوست صورت و بدن

پاکسازی خانگي پوست به بهبود لايه سطحي پوست کمک می کند. در ادامه به  نمونه هایی از روش های پاکسازی پوست خانگی می پردازیم و نحوه تمیز کردن صورت در خانه در کمترین زمان و به علاوه نکات تخصصی برای افزایش زیبایی طبیعی و دور نگه داشتن لکه ها را بررسی می کنیم .

پاکسازی پوست صورت با بخور

این روش که از روش‌های قدیمی و موثر برای مراقبت از پوست می باشد، برای پوست های چرب معجزه می کند. منافذ بسته پوست را باز می کند و آلودگی های موجود در پوست را شست و شو می دهد. اگر ازگیاهان خشک‌شده مانند اسطوخودوس، رزماری و آویشن هنگام بخور دادن استفاده شود، می تواند نتیجه کار را بهبود بخشد.

پاکسازی پوست با ماسک صورت پاک‌کننده و روشن کننده

به عنوان نمونه یکی از ماسک های بسیار پرکاربرد و قوی برای پاکسازی پوست ماسک جوش شیرین است. این ماسک باعث  لایه‌برداری عمیق پوست می شود وبا ازبین‌بردن سلول‌های مرده‌ی پوست، آلودگی های موجود در پوست را از بین برده و از مسدود‌شدن منافذ پوست جلوگیری می کند. با دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک قاشق چای‌خوری آب و مقداری مرطوب کننده می توان یک ماسک قوی ساخت . عسل نیز برای پاکسازی پوست بسیار مفید است و میتوان با استفاده از آن ماسک های متنوعی ساخت.به طور مثال : عسل با دارچین،عسل با آرد نخود و شیر و…

پاکسازی پوست با صابون

استفاده ازصابون های گیاهی و گلیسیرین‌داربرای پاکسازی پوست در خانه بسیار مفید است.

پاکسازی با ماساژ با روغن

پاکسازی پوست با روغن یکی بهتری ترین روش هاست. بهترین روغن برای ماساژ پوست،روغن زیتون است.زیرا روغن زیتون به بازسازی سلول های پوستی مرده کمک می کند و باعث بهبود رطوبت پوست می شود.

پاکسازی پوست در آرایشگاه

پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه

در آرایشگاه پاکسازی پوست به دو روش پاکسازی پوست بدون دستگاه و پاکسازی  پوست با دستگاه انجام می‌شود. معمولاً در اين روش از دستگاه های بخور مخصوص، دستگاه های ماساژ و کرم‌های خاصی استفاده می‌شود.

پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه بدون دستگاه

ابتدا نوع پوست مورد بررسی قرار می گیرد سپس پس از تشخیص نوع پوست توسط فرد متخصص بهترین روش انتخاب می شود تا از مواد لازم برای پاکسازی پوست صورت که برای هر نوع پوست متفاوت است، استفاده کند و درنهایت پوست از آلودگی‌ها،مواد آرایشی و… پاک ‌شود. برای پاکسازی پوست چرب از ژل و تونر استفاده می شود همچنین شیر پاک‌ کن و تونربرای پوست های معمولی مناسب است پوست های خشک نیز توسط شیرپاک ‌کن و تونر مخصوص پاکسازی می شوند.

پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه با دستگاه

اين روش مخصوص پوست‌های چرب و بدون آکنه است. دستگاه گالوانیک جهت دستگاه پاکسازی پوست در آرایشگاه استفاده می شود. در این روش پاکسازی چربی‌ها و آلودگی‌های پوست از لایه‌های عمیق‌تری بیرون کشیده می شود.

وقتی پاکسازی پوست توسط دستگاه در آرایشگاه به پایان رسید، متخصص به پوست ماسک پاکسازی می‌زند، و در مرحله بعد ماسک را پاک کرده و پوست را ضدعفونی می‌کند ، و در نهایت از ماسک آرام‌بخش استفاده می‌کند .

از معایب استفاده از دستگاه پاکسازی پوست در آرایشگاه التهاب پوست پس از پاکسازی است.

همچنین در هنگام بارداری و داشتن سابقه ناراحتی قلبی و تنفسی ، نمی‌توان از دستگاه پاکسازی پوست در آرایشگاه استفاده کرد.

این روش برای پوست های خشک و حساس توصیه نمی شود.

پاکسازی پوست در کلينيک

پاکسازی پوست صورت و بدن در کلینیک

با توجه به نوع پوست روش های متنوعی وجود دارد و خدمات پاکسازی بسته به شرایط پوستی طراحی می‌شوند تا بیشترین و بهترين نتيجه حاصل شود. پاکسازی پوست در کلينيک توسط متخصص پوست یا تکنسین‌های دارای مدرک بهداشت و درمان انجام می شود.

پاکسازی پوست در کلينيک با استفاده از شوینده‌های حرفه‌ ای صورت می گيرد همچنين با توجه به نوع پوست از روش های مختلفي استفاده می شود تا لايه های شاخی  پوست برداشته شود.
جهت تحریک کلاژن سازی پوست از ماساژهاي حرفه‌ ای و استاندارد استفاده مي شود اين کار خون رسانی پوست را بهبود می بخشد.
از ماسک های تخصصی با توجه به نياز پوست استفاده می شود.

میکرودرم که یکی از روش های موثر، ساده و سريع جهت درمان مشکلات پوستی به شمار می رود، غیر شیمیایی و غیر تهاجمی مي باشد. ميکرودرم برای روشن کردن پوست ، از بین بردن لکه های پوستی، شاداب و سرحال کردن لکه های پوستی ، درمان جوش­های زیرپوستی ، درمان چروک های سطحی پوستی و غيره در کلينيک ها استفاده می شود.

پاکسازی به روش ميکرودرم توسط دستگاه مخصوص انجام شده که با ایجاد تراش سطحی و لایه برداری از سطح فوقانی پوست باعث شادابي، تميزی، نشاط و نرمی پوست می شود. در اين روش از ابزارها و موادی استفاده می شود که تنها برای پزشکان و کادر درمانی استفاده از آن ها مجاز است.

مي توان گفت روش پاکسازی پوست آرايشگاهی نسبت به روش پاکسازی پوست خانگی قوی تر بوده اما نسبت به روش پاکسازی پوست کلينيکی که بسيار قوی می باشد، ضعيف تر است.

مراحل پاکسازی پوست در خانه

  • پاکسازی و شستن صورت

پاکسازی صورت برای داشتن پوستی درخشان بسیار مهم است.شستن صورت ، تمام روغن ، ضد آفتاب و آلاینده های روزمره را از پاک می کند. همچنین به جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست کمک می کند ، که به نوبه خود احتمال ایجاد جوش را کاهش می دهد. شستن صورت کاری است که باید حداقل دو بار در روز انجام دهید . با استفاده از بند موها را از صورت به عقب کشیده و دستان خود را کاملا بشویید و تمام آرایش صورت را پاک کنید. توجه داشته باشید که از آب خیلی داغ برای شست و شو صورت استفاده نکنید.

با استفاده از پاک کننده ها،آرایش صورت خود را پاک کنید و صورت خود را به طور کامل با پاک کننده های صورت بشویید و پوست را با یک حوله نرم خشک کنید. در مرحله بعد ، مقداری شیر پاک کننده را روی یک پنبه بمالید و صورت خود را با آن پاک کنید تا آلودگی های باقی مانده را از بین ببرید.

به عنوان یک قاعده کلی ، پاک کننده های ژل و کف مناسب تر برای پوست های ترکیبی / چرب هستند ، در حالی که پاک کننده های کرمی برای انواع پوست های طبیعی / خشک مناسب ترند زیرا کمی آبرسان اضافی به صورت می افزایند.

درصورت وجود آکنه خفیف ، بهتراست از پاک کننده ای با اسید سالیسیلیک استفاده کنید. سالیسیلیک اسید به رفع و جلوگیری از ضایعات روی پوست کمک می کند. سالیسیلیک اسید یکی از رایج ترین روش های درمان لکه های آکنه است زیرا برای از بین بردن سلول های مرده بسیار مفید است.بنزوئیل پراکسید یکی دیگر از درمان های معمول لکه های آکنه است که با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه ، التهاب ناشی از باکتری های ذکر شده را کاهش می دهد .

  • لایه برداری صورت

مرحله بعدی جهت پاکسازی خانگی پوست لایه برداری است. در این مرحله سلول‌های مرده پوست از بین می رود و منافذ بسته پوست باز می شود و باعث روشن تر و درخشان تر شدن پوست می شود.

جهت پاکسازی پوست چرب و پوست هایی که مستعد جوش و آکنه هستند، بهتر است از لایه برداری استفاده شود که حاوی سالیسیلیک اسید باشد.

برای لایه برداری از یک لوسیون مناسب پوست استفاده شود.لوسیون را بر روی پوست مالیده و کمی زمان لازم است تا به پوست جذب شود،سپس توسط دو انگشت، پوست ماساژ داده می شود این کار جهت جدا شدن لایه ها و سلول های مرده  از سطح پوست انجام می شود. با نوک انگشتان ، نواحی صورت مانند پیشانی ، چانه ، ابرو و گردن را ماساژ دهید تا همه عضلات شل شوند.

هنگامی که مرحله ماساژ لوسیون بر روی پوست به اتمام رسید باید صورت را با آب خنک شست و شو داد.

نکته مهمی که در پاکسازی پوست باید رعایت شود تا نتیجه بهتری ایجاد شود فشارندادن زیادی پوست هنگام پاکسازی است، باید پوست را به آرامی ماساژ داد تا سلول های مرده جدا شوند.

  • استفاده از ماسک صورت

ماسک خانگی خود را بسازید. می توانید با استفاده از موادی که از قبل تهیه کرده اید ، ماسک صورت خودتان را بسازید. ماسک‌های صورت متنوعي وجود دارد تا منافذ پوست را با توجه به نوع پوست،بیش از پیش پاکسازی ‌کنند. بسياری از ماسک‌ها خاصیت رطوبت بخشی و آبرسانی دارند که و نرمی، لطافت و درخشندگی قابل توجهی به پوست می‌بخشند.

با توجه به نوع پوست ماسک های بي شماری ساخته شده است تا افرادی که فرصت ساخت ماسک در منزل را ندارند از آنها استفاده کنند، برای  پاک سازی پوست چرب و یا مستعد آکنه‌ ، از ماسک‌های خاک رس و یا سولفوردار استفاده می شود همچنين برای پاکسازی پوست خشک از ماسکی استفاده می شود که بیشتر خاصیت آب رسانی داشته باشد.

دو نمونه از ماسک های مفيد برای پاکسازی پوست

3 قاشق غذاخوری آب سیب تازه ، 6 قاشق غذاخوری شیر کامل و 2 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. اگر می خواهید پاک کننده بیشتر تاثیرگذار باشد ، قبل از افزودن عسل به سایر مواد ، عسل را به مدت 10 ثانیه روی حرارت گرم کنید. سپس بعد از خنک شدن ماسک، آن را بر روی پوست خود قرار دهيد.

1/2 قاشق غذاخوری جو دوسر را در غذاساز قرار دهید ،تا پودر شود. سپس 1 قاشق غذاخوری بادام را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید و در نهایت با 1/4 قاشق چای خوری عسل و 1/4 قاشق شیر سویا مخلوط کنید.  آن را بر روی پوست بماليد و تاثير شگفت انگيز آن را مشاهده کنيد.

  • استفاده از مرطوب کننده

آخرين مرحله پاکسازی پوست استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب پوست‌ مي باشد. مرطوب کننده را بر روی صورت و گردن بزنيد، تا پوستتان را آب رسانی ‌کند و در نهايت پوست سالم، نرم و شاداب  ‌تری داشته باشيد.

هرگز جهت پاکسازی پوست در منزل از مرطوب کننده‌های خیلی سبک استفاده نکنید زيرا پوست طي مراحل پاکسازی بسيار تمیز شده است و براي بازسازی به رطوبت زيادی احتياج دارد. توجه داشته باشيد در صورت عدم استفاده از مرطوب کننده های مناسب، پوست بیش از حد چربی توليد می کند با توليد بيش از حد چربی منافذ پوست بسته شده و در نهايت جوش ها پديدار می شوند.

جمع بندی

این ها مزایایی است که پاکسازی پوست به ما هديه می دهد و سلامت پوست ما را تأمین می کند، پاک سازی پوست فواید زیادی را به شما می دهد و بسیاری از مشکلات پوستی را از بين مي برد، آلودگي و باکتری ها را از پوست دور می کند ، پس پوست را به صورت منظم پاکسازی کنید و از پوستی شفاف و زیبا و جوان لذت ببرید.

متخصصان پوست ، برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از محصولاتی که می تواند منجر به قرمزی ، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شود ، توصیه می کنند که از روش های درمانی محافظه کارانه استفاده کنید .

مرکز هنرآموزی اقدام به برگزاری دوره گریم و میکاپ به صورت تخصصی کرده است و در این دوره ها از مبتدی تا پیشرفته تمامی مباحث گریم و میکاپ را آموزش می دهند و پاکسازی پوست نیز جز سرفصل های دوره های این مجموعه است . جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به دوره و آشنایی با تمامی سرفصل های دوره گریم و میکاپ به مطالب درج شده در سایت رجوع کنید .

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *